Kompetansemål og vurderingEngelsk (ENG01‑04)

Sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 7. trinn

  • bruke
    enkle strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
  • bruke
    digitale ressurser og ulike ordbøker i språklæring, tekstskaping og samhandling
  • utforske
    og
    bruke
    uttalemønstre og ord og uttrykk i lek, sang og rollespill
  • lytte
    til og
    forstå
    ord og uttrykk i tilpassede og autentiske tekster
  • uttrykke seg forståelig med et variert ordforråd og høflighetsuttrykk tilpasset mottaker og situasjon
  • innlede, holde i gang og avslutte samtaler om egne interesser og aktuelle emner
  • utforske
    og samtale om noen språklige likheter mellom engelsk og andre språk eleven kjenner til, og
    bruke
    dette i egen språklæring
  • identifisere setningsledd i ulike typer setninger og
    bruke
    kunnskap om bøying av verb, substantiv og adjektiv i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
  • følge regler for rettskriving, ordbøying og setningsstruktur
  • lese og videreformidle innhold fra ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
  • lese og
    lytte
    til engelskspråklige sakprosatekster og engelskspråklig barne- og ungdomslitteratur og skrive og samtale om innholdet
  • samtale om ulike kilders pålitelighet, og velge kilder til eget bruk
  • skrive sammenhengende tekster, inkludert sammensatte, som gjenforteller, forteller, spør og uttrykker meninger og interesser, tilpasset mottaker
  • bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger
  • reflektere
    over og samtale om rollen engelsk har i eget liv
  • utforske
    levemåter og tradisjoner i ulike samfunn i den engelskspråklige verden og i Norge og
    reflektere
    over identitet og kulturell tilhørighet

Underveisvurdering