Kompetansemål og vurderingEngelsk (ENG01‑04)

Sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter Vg1 studieforberedende utdanningsprogram

  • bruke
    egnede strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
  • bruke
    egnede digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling
  • bruke
    mønstre for uttale i kommunikasjon
  • lytte
    til,
    forstå
    og
    bruke
    akademisk språk i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
  • uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
  • gjøre rede for
    andres argumentasjon og
    bruke
    og følge opp andres innspill i samtaler og diskusjoner om ulike emner
  • bruke
    kunnskap om sammenhenger mellom engelsk og andre språk eleven kjenner til i egen språklæring
  • bruke
    kunnskap om grammatikk og tekststruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
  • lese, diskutere og
    reflektere
    over innhold og virkemidler i ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
  • lese,
    analysere
    og
    tolke
    engelskspråklig skjønnlitteratur
  • lese og
    sammenligne
    ulike sakprosatekster om samme emne fra forskjellige kilder og kritisk
    vurdere
    hvor pålitelige kildene er
  • bruke
    ulike kilder på en kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig måte
  • skrive ulike typer formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, diskuterer, begrunner og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon
  • vurdere
    og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier og kunnskap om språk
  • beskrive
    sentrale trekk ved framveksten av engelsk som verdensspråk
  • utforske
    og
    reflektere
    over mangfold og samfunnsforhold i den engelskspråklige verden ut fra historiske sammenhenger
  • diskutere og
    reflektere
    over form, innhold og virkemidler i engelskspråklige kulturelle uttrykksformer fra ulike medier, inkludert musikk, film og spill

Underveisvurdering

Standpunktvurdering