Kompetansemål og vurderingEngelsk (ENG01‑04)

Ikke gyldig for 10. trinn før 1.8.2021

Sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 10. trinn

  • bruke
    varierte strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
  • bruke
    ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling
  • bruke
    sentrale mønstre for uttale i kommunikasjon
  • lytte
    til og
    forstå
    ord og uttrykk i varianter av engelsk
  • uttrykke seg med flyt og sammenheng med et variert ordforråd og idiomatiske uttrykk tilpasset formål, mottaker og situasjon
  • stille spørsmål og følge opp innspill i samtaler om ulike emner tilpasset ulike formål, mottakere og situasjoner
  • utforske
    og
    beskrive
    noen språklige likheter og ulikheter mellom engelsk og andre språk eleven kjenner til, og
    bruke
    dette i egen språklæring
  • bruke
    kunnskap om ordklasser og setningsstruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
  • følge regler for rettskriving, ordbøying, setningsstruktur og tekststruktur
  • lese, diskutere og videreformidle innhold fra ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
  • lese,
    tolke
    og
    reflektere
    over engelskspråklig skjønnlitteratur, inkludert ungdomslitteratur
  • lese sakprosatekster og
    vurdere
    hvor pålitelige kildene er
  • bruke
    kilder på en kritisk og etterrettelig måte
  • skrive formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, forteller og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon
  • bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger og kunnskap om språk
  • beskrive
    og
    reflektere
    over rollen engelsk har i Norge og i verden
  • utforske
    og
    reflektere
    over situasjonen til urfolk i den engelskspråklige verden og i Norge
  • utforske
    og
    beskrive
    levemåter, tenkesett, kommunikasjonsmønstre og mangfold i den engelskspråklige verden
  • utforske
    og videreformidle innhold i engelskspråklige kulturelle uttrykksformer fra ulike medier knyttet til egne interesser

Underveisvurdering

Standpunktvurdering