Kompetansemål og vurderingEngelsk (ENG01‑04)

Sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 4. trinn

  • utforske
    ulike ordbøker og hvordan de kan brukes i språklæring
  • bruke
    digitale ressurser til å
    utforske
    språket og samhandle med andre
  • utforske
    og
    bruke
    det engelske alfabetet og uttalemønstre i varierte lek- sang- og språklæringsaktiviteter
  • lytte
    til og
    forstå
    ord og uttrykk i tilpassede tekster
  • bruke
    noen vanlige småord, høflighetsuttrykk og enkle fraser og setninger for å få hjelp til å
    forstå
    og bli forstått
  • delta i samtaler om egne og andres behov, følelser, dagligliv og interesser og
    bruke
    samtaleregler
  • oppdage og leke med ord og uttrykk som er felles for engelsk og andre språk eleven kjenner til
  • identifisere ordklasser i tilpassede tekster
  • følge enkle regler for rettskriving og setningsstruktur
  • lese og
    forstå
    tekster med lydrette ord og kjente og ukjente ordbilder
  • lese og
    forstå
    betydningen av kjente og ukjente ord, fraser og setninger ut fra sammenhengen i selvvalgte tekster
  • lese og samtale om innhold i ulike typer tekster, inkludert billedbøker
  • skrive enkle tekster som uttrykker tanker og meninger
  • samtale om noen sider ved ulike levemåter, tradisjoner og skikker i den engelskspråklige verden og i Norge
  • tilegne seg ord, fraser og kulturell kunnskap gjennom engelskspråklig litteratur og barnekultur

Underveisvurdering