Det er en felles læreplanen i fremmedspråk som gjelder for alle fremmedspråk bortsett fra engelsk, svensk og dansk. Nordsamisk, sørsamisk, lulesamisk, finsk eller tegnspråk kan være fremmedspråk for elever som ikke har språket som første- eller andrespråk.
Fra og med skoleåret 2016-2017 er fordypning i matematikk et alternativ til fremmedspråk på linje med de andre fordypningsfagene. Elever på 8.–10. årstrinn skal enten ha fremmedspråk eller fordypning i engelsk, norsk, matematikk eller samisk eller arbeidslivsfag.
Når en elev har valgt enten fremmedspråk eller fordypning i engelsk, norsk, samisk eller matematikk eller arbeidslivsfag, skal eleven normalt ha faget på hele ungdomstrinnet. I løpet av første semester på 8. trinn kan elevene, i samråd med skolen, gjøre omvalg. Når særlige hensyn tilsier det, kan skoleeier innvilge overgang på et senere tidspunkt. Uansett når omvalget foretas, skal eleven ved slutten av 10. årstrinn bare vurderes i det nye faget og etter fastsatte kompetansemål etter 10. årstrinn.
Forskrift til opplæringsloven § 1-8 første ledd.
Utdanningsvalg
Fra og med skoleåret 2016-2017 må all opplæring og vurdering i faget på 8., 9. og 10. trinn ta utgangspunkt i revidert læreplan i utdanningsvalg.
Hvilke fremmedspråk skal skoleeier tilby?
Skoleeier skal tilby opplæring i fremmedspråk etter læreplanen i fremmedspråk på nivå I i minst ett av de fire språkene tysk, fransk, spansk eller russisk. I tillegg kan skoleeier tilby andre språk, også ikke-europeiske, etter samme læreplan. Skoleeier bestemmer hvilke fremmedspråk elevene skal få tilbud om, og hvordan tilbudet/tilbudene skal organiseres. Elever som velger fremmedspråk på ungdomstrinnet, må velge ett av de fremmedspråkene som skoleeier tilbyr.
Forskrift til opplæringsloven § 1-8 andre ledd.
Fordypning i engelsk, norsk, samisk eller matematikk
Muligheten til fordypning i engelsk, norsk, samisk eller matematikk er et alternativ for elever som ønsker å øke sin kompetanse i ett av disse fagene i stedet for å begynne med et nytt fremmedspråk. Skoleeier bestemmer hvilke fordypningsfag elevene skal få tilbud om, og hvordan dette skal organiseres.
Forskrift til opplæringsloven § 1-8 tredje ledd.
Konsekvenser for elever som velger fordypning i norsk, engelsk, samisk eller matematikk eller arbeidslivsfag
Elever som ikke er fritatt fra kravet om opplæring i fremmedspråk, og som ikke har hatt opplæring i andre fremmedspråk enn engelsk i grunnskolen, skal begynne med ett fremmedspråk i tillegg til engelsk i videregående opplæring ved studieforberedende utdanningsprogram. Disse elevene skal, i tillegg til 113 timer på Vg1 og 112 timer på Vg2, ha 140 timer i fremmedspråket på Vg3. Timer til valgfrie programfag på Vg3 reduseres tilsvarende. Se egne kolonner i tabell 4, 7, 9, 11, 15 og 17.
Elever med opplæring i samisk eller finsk, og som ikke har fremmedspråk i grunnskolen, kan velge fremmedspråk i videregående opplæring.
Forskrift til opplæringsloven § 1-10.
Krav til fremmedspråk i studieforberedende utdanningsprogramUngdomsskolen | Med fremmedspråk i ungdomskolen, nivå I | Uten fremmedspråk i ungdomsskolen |
---|
Videregående opplæring(vgo) | Fortsetter med samme fremmedspråk i vgo som i ungdomsskolen | Starter med et nytt fremmedspråk i vgo | Obligatorisk med fremmedspråk på nivå II |
---|
Vg1 | Fremmedspråk, nivå II | Fremmedspråk, nivå I | Fremmedspråk, nivå I+II |
---|
Vg2 | Fremmedspråk, nivå II | Fremmedspråk, nivå I | Fremmedspråk, nivå I+II |
---|
Vg3 | | | Fremmedspråk, nivå I+II |
---|
Forklaring til tabellen:
Vi viser til punkt 3.3.1.3.
Elever som har hatt nivå I et fremmedspråk i grunnskolen, og som fortsetter med opplæring i det samme språket i videregående opplæring, skal ha opplæring etter læreplanens nivå II i videregående skole.
Elever som har hatt nivå I i et fremmedspråk i grunnskolen, men velger et nytt fremmedspråk i videregående opplæring, skal ha opplæring etter læreplanens nivå I i det nye fremmedspråket.
Elever som ikke har hatt fremmedspråk i grunnskolen skal ha fremmedspråk på nivå II på studieforberedende utdanningsprogram. Opplæringen er lagt over tre år.
Forskrift til opplæringsloven § 1-10.
Timetallet i naturfag
Fra og med skoleåret 2016-2017 er timetallet i naturfag økt med 38 timer på 5.-7.trinn, se tabell 1, 2 og 3.