Mandat og retningslinjer for samarbeidet mellom SRY, faglige råd og Utdanningsdirektoratet 2021–2025

6. Endringer i tilbudsstrukturen

Forslag til endringer i tilbudsstrukturen kan komme fra faglige råd, men også fra enkeltorganisasjoner, fylkeskommuner, opplæringskontor og andre. Myndighetene kan også foreslå endringer i tilbudsstrukturen. Les mer om mulige grunnlag og prosedyrer for å gjøre endringer i yrkesfaglige utdanningsprogrammer.

Tilbudsstrukturen for yrkesfagene omfatter utdanningsprogrammene, vg2-tilbud, lærefag og yrkeskompetansefag innenfor fag- og yrkesopplæringen. Se fag- og timefordelingen og tilbudsstrukturen for Kunnskapsløftet.

De faglige rådene skal vurdere behov for endringer i den nasjonalt fastsatte tilbudsstrukturen, og de skal følge aktuelle utprøvinger og forsøk. Se mer om forsøk i kapittel 8.2.

6.1 Saksgang for endringer i tilbudsstrukturen

Utdanningsdirektoratet er det saksforberedende organet for forslag om endringer i tilbudsstrukturen. Kunnskapsdepartementet er beslutningsmyndighet og fastsetter alle endringer i den yrkesfaglige tilbudsstrukturen.
Utdanningsdirektoratet skal legge til rette for en god dialog med de faglige rådene og skal involvere dem i saksbehandlingen. De relevante rådene blir bedt om å uttale seg i form av et begrunnet råd og eventuelt med tilleggsinformasjon til saken. Dersom de faglige rådene og Utdanningsdirektoratet ikke har klart å komme til enighet i saksforberedelsen, skal dette komme frem i oversendelsen av anbefalingen til Kunnskapsdepartementet.

Når det gjelder forslag om nye tilbud som skal gis i skolen, må også skoleeiers mulighet til å opprette tilbud vektlegges.

6.2 Spesielt for endringer i tilbudsstrukturen på vg3

Myndighetene skal legge særlig stor vekt på forslag og anbefalinger fra de faglige rådene om endringer på vg3. For endringer på vg3 skal også de faglige rådene kunne delta i flere deler av saksforberedelsen.

Det betyr at de faglige rådene skal:

  1. vurdere om det foreligger nok informasjon om forslaget til at rådet kan gi råd til Utdanningsdirektoratet
  2. bidra til å utforme en anbefaling til Kunnskapsdepartementet om hvorvidt saken skal sendes på høring
  3. involveres i utformingen av høringstekster
  4. bistå Utdanningsdirektoratet med å oppsummere høringen og utarbeide en endelig anbefaling til Kunnskapsdepartementet

Rådene vurderer selv fra sak til sak i hvor stor grad de vil involvere seg i de ulike prosessene.