Mandat og retningslinjer for samarbeidet mellom SRY, faglige råd og Utdanningsdirektoratet 2021–2025

7. Endringer i læreplaner for fag

Læreplaner for fag har status som forskrifter til opplæringsloven. Læreplaner for fag skal beskrive den kompetansen elevene eller lærlingene skal utvikle i faget, og består av tre deler:

  • en tekst om faget som beskriver fagets relevans og sentrale verdier, fagets kjerneelementer, tverrfaglige temaer og grunnleggende ferdigheter
  • kompetansemålene i faget, som beskriver hva eleven eller lærlingen skal mestre etter endt opplæring på bestemte trinn
  • en omtale av vurdering som skal være til støtte for lærere eller instruktører, og en omtale av vurderingsordning

7.1 De faglige rådenes deltakelse i læreplanprosesser

Partene i arbeidslivet skal gjennom de faglige rådene ha innflytelse på læreplanene i hele opplæringsløpet. Utdanningsdirektoratet fastsetter læreplaner i programfagene i videregående opplæring, og Sametinget fastsetter samiske læreplaner. Samarbeidet mellom myndighetene og partene skal sikre at elever og lærlinger får en kompetanse som er relevant, og som verdsettes i arbeidslivet.

Forslag om endringer i læreplanene kan komme fra faglige råd, men også fra enkeltorganisasjoner, fylkeskommuner, opplæringskontor og andre. Myndighetene kan også foreslå endringer i læreplanene. Behovet for endring i læreplanene skal begrunnes. Utdanningsdirektoratet vurderer endringsforslaget og starter en endringsprosess dersom forslaget er tilstrekkelig begrunnet, se kapittel 5. Gjennom de faglige rådene skal partene inviteres til å gi råd og innspill gjennom hele prosessen.

I arbeidet med å endre læreplaner skal Utdanningsdirektoratet opprette en læreplangruppe. Faglig råd skal foreslå medlemmer til læreplangruppen. Utdanningsdirektoratet utarbeider krav til kvalifikasjoner og sammensetningen av læreplangruppen. Disse kriteriene presiseres i brevet til de faglige rådene når de blir bedt om å komme med forslag til medlemmer i læreplangruppen. Læreplangruppen skal levere forslaget sitt til den nye læreplanen til Utdanningsdirektoratet.

7.1.1 De ulike fasene i en læreplanprosess

De faglige rådene skal bidra til beslutningsprosessen i hele rekken av handlinger frem til fastsettingen.

  1. Endringsforslaget er behandlet, og læreplangruppen er opprettet.
  2. Læreplanen utvikles:
    1. Læreplangruppen utvikler innholdet med utgangspunkt i endringsforslaget
    2. Utdanningsdirektoratet sikrer at alle læreplanene oppfyller de formelle kravene i styringsdokumentene, og sender læreplanen på høring
    3. Det faglige rådet har mulighet til å uttale seg om læreplangruppens utkast
  3. Læreplanen fastsettes og publiseres:
    1. Før læreplanen blir fastsatt, blir dokumentet behandlet i det faglige rådet
    2. Læreplaner fastsettes av Utdanningsdirektoratet eller Sametinget. Når det gjelder særløpsfag og vg3, blir det faglige rådet invitert til å delta på fastsettingsmøtet
  4. Læreplanen innføres:
    1. Det faglige rådet skal bidra til innføringen av den nye læreplanen gjennom sitt nettverk

7.1.2 Utvikling av og endringer i læreplaner på vg1 og vg2

Partene i arbeidslivet skal gjennom de faglige rådene ha innflytelse på hele opplæringsløpet. Opplæringen på vg1 og vg2 foregår hovedsakelig i skole. Skoleeiers mulighet til å tilby opplæring i nye læreplaner på vg1 eller vg2 vil vektlegges i Utdanningsdirektoratets vurdering av endringsforslag.

7.1.3 Utvikling av og endringer i læreplaner for vg3

I arbeidet med å utvikle nye læreplaner på vg3 for opplæring i bedrift, inkludert særløpsfag og yrkeskompetansefag, skal de faglige rådene ha avgjørende innflytelse på det faglige innholdet. Ifølge mandatet innebærer dette at myndighetene skal legge til rette for å iverksette forslag til endringer i læreplaner på vg3 dersom de ikke er i strid med opplæringsloven eller forskrifter, ikke har større økonomiske konsekvenser og ikke har vesentlige konsekvenser for innholdet eller strukturen på vg1 og vg2.

For å sikre at innholdet i opplæringen tilfredsstiller arbeidslivets behov for kompetanse, skal de faglige rådene delta i følgende prosesser:

  • det faglige rådet og Utdanningsdirektoratet skal sammen sette opp en plan for arbeidet med læreplaner
  • det faglige rådet skal foreslå representanter til læreplangrupper

De faglige rådene vurderer selv i hvor stor grad de ser det hensiktsmessig å delta i følgende faser av prosessen:

  • det faglige rådet deltar på oppstartsmøtet i læreplangruppen.
  • det faglige rådet uttaler seg om læreplangruppens utkast
  • det faglige rådet sikrer at det faglige innholdet er ivaretatt i høringsutkastet, og gir innspill til høringsspørsmål
  • det faglige rådet bidrar i oppsummeringen av høringer og utarbeidelsen av den endelige læreplanen
  • det faglige rådet inviteres til å delta på fastsettingsmøtet
  • det faglige rådet bidrar til innføringen av den nye læreplanen gjennom sitt nettverk