Erfaringer og vurdering av eksamen 2014 og 2015

6. Endringer i eksamensordninger for grunnskolen og i videregående opplæring

Matematikk

Eksamensordningen for sentralt gitt skriftlig eksamen i matematikk blir endret fra og med våren 2015. Dette innebærer at eksamensordningen for teoretisk matematikk og matematikk programfag i videregående opplæring endres. Del 1, uten hjelpemidler, vil være 3 timer mot 2 timer i dag. Del 2, med alle hjelpemidler, vil være 2 timer mot 3 timer i dag. Eksamen i grunnskolen og praktisk matematikk i videregående opplæring vil ha samme eksamensordning som i dag, 2 timer uten hjelpemidler og 3 timer med alle hjelpemidler. 

Hovedargumentasjonen for endringen er å ivareta læreplanens krav til kunnskaper og kompetanse i fagets metoder, symbol- og formalismekompetanse, algoritmer og framgangsmåter, matematiske ferdigheter, utledninger, bevis, argumentasjon, drøfting, resonnement og så videre. Eksamen i grunnskolen og praktisk matematikk i videregående opplæring vil ha samme eksamensordning som i dag, 2 timer uten hjelpemidler og 3 timer med alle hjelpemidler. 

Videre blir det innført obligatorisk bruk av ulike digitale verktøy til eksamen for del 2 av eksamen både i grunnskolen og i videregående opplæring. For teoretisk matematikk og matematikk programfag i videregående opplæring er fra og med våren 2015 det krav til bruk av datamaskin med graftegner og CAS (symbolbehandlende kalkulator). For grunnskolen og praktisk matematikk i videregående opplæring er det krav til bruk av datamaskin med graftegner og regneark. Dette er i tråd med læreplanens kompetansemål, som krever at elevene får opplæring i ulike digitale verktøy i matematikk. Dette bør derfor også prøves til eksamen. 

Disse endringene ble første gang varslet sektoren i 2012, og har blitt informert jevnlig om i aktuelle fora. 

Norsk, engelsk og matematikk i grunnskolen

I 2014 var grunnnskoleeksamen og sensur i fagene norsk, engelsk og matematikk for første gang felles for voksne og elever. Begrunnelsen er at elever og voksne har opplæring etter samme læreplan og derfor skal ha samme eksamen og bli vurdert etter de samme retningslinjene for sensurer. I stedet for å utarbeide egne eksamensoppgaver for voksne, blir nå deres perspektiv ivaretatt i utarbeidelsen av de ordinære eksamensoppgavene for grunnskolen og i sensuren ved at lærere fra voksenopplæringen er med både i nemndene og som sensorer i den ordinære sensuren. 

Innspill fra voksensektoren viser at det er forståelse for at en felles læreplan skal vurderes på samme måte for alle kandidater. Mange poengterer imidlertid at eksamen og læreplanen er krevende for en voksengruppe med mye erfaring, men kort botid, og at de ønsker egne læreplaner for voksne. 

I tillegg til at eksamen nå er felles, er forbereredelsedelen i norsk og engelsk redusert i omfang. Forberedelsesdelen i grunnskolen er nå kun en dag, slik den også er i videregående opplæring. Tidligere var forberedelsesdelen halvannen dag. 

Forberedelsesmateriellet Utdanningsdirektoratet publiserer til bruk i forbereredelsesdelen er også redusert i omfang, til omtrent ti sider (tidligere var dette 20-30 sider). Hensikten er at elevene skal ha tid og anledning til å arbeide grundigere med forberedelsesdelen, til å knytte tema i forberedelsesdelen til opplæringen, og til selv å kunne finne tekster de mener kan være aktuelle å bruke til eksamen. På denne måten mener vi at reduksjonen i omfanget på forberedelsesdelen gir kandidatene bedre mulighet til å vise kompetansen sin. Disse endringene, sammen med strukturelle endringer i norskeksamen, har vi fått positive tilbakemeldinger på. 

Forsøk med ny eksamensordning i fremmedspråk nivå I

Våren 2015 gjennomfører vi forsøk med ny eksamensordning i fremmedspråk nivå I, hvor elevene skal ha en kombinert skriftlig-muntlig eksamen, i stedet for en 5-timers skriftlig eksamen. Forsøket gjennomføres i fagene fransk, nordsamisk, tysk og spansk. 

Direktoratets vurdering er at elever med fremmedspråk nivå I vil ha bedre mulighet til å vise sin kompetanse med en kombinert skriftlig-muntlig eksamen bestående av en 2-timers skriftlig del og en muntlig del (inntil 30 minutter), enn med en 5-timers skriftlig eksamen. En slik eksamensordning vil også være mer i tråd med læreplanen for faget. Elever på et lavt språklig nivå, som nivå I er, har ikke tilstrekkelig skriftlig kompetanse til en slik eksamensordning. Denne antakelsen styrkes av et stort og systematisk avvik mellom standpunktkarakterer og eksamenskarakterer på fremmedspråk nivå I. 

Hensikten med en kombinert eksamen er å legge til rette for at elevene får vist kompetanse i alle språkferdigheter som er nevnt i læreplanen: lytting, lesing, skriving, muntlig produksjon og spontan samhandling. 

Fire fylker er invitert til å delta i forsøket våren 2015. Disse deltar med til sammen ca. 20 skoler og omfatter både fellesfag og programfag på nivå I. For to av fylkene deltar det også privatister i forsøket. Til eksamen høsten 2015 vil denne eksamensmodellen kun gjelde for elever og privatister med rett til ny, utsatt eller særskilt eksamen. 

Eksamen skal ha lokal sensur. Utdanningsdirektoratet gjennomfører sensorskoleringer i de fire fylkene som deltar i forsøket i forkant av eksamen. vi vil også utvikle en egen eksamensveiledning til forsøket. 

Forsøket skal evalueres

Utdanningsdirektoratet skal i etterkant av forsøket evaluere hvordan denne eksamensformen har fungert i praksis. vi tar sikte på å se nærmere på om elevene gjennom dette forsøket har fått bedre mulighet til å vise en større del av sin kompetanse enn hva de gjør per i dag, hvordan elever og lærere har opplevd denne type eksamen og hvilke administrative og økonomiske konsekvenser denne eksamensformen har hatt for skoler og skoleeier, både før, under og etter eksamensgjennomføring.