Erfaringer og vurdering av eksamen 2014 og 2015

7. Vurderte elevbesvarelser

Utdanningsdirektoratet har siden 2010 hatt vurderte elevsvar fra eksamen i norsk i grunnskolen og i videregående opplæring publisert på våre nettsider. Hensikten er at lærere, elever og andre kan få se eksempler på hvordan ulike typer svar på eksamen vurderes, med utgangspunkt i læreplan og eksamensveiledningen. For hver besvarelse er det derfor laget en begrunnelse til karakteren som ble gitt. Dette har blitt godt mottatt i sektoren, og det har blitt etterspurt eksempler på vurderte eksamensbesvarelser i flere fag. 

Vi har nå publiserte vurderte eksamensbesvarelser i 11 ulike programfag, i tillegg til norsk, i videregående opplæring. I tillegg til å være en referanse til hva som kreves til sentralt gitt eksamen, kan besvarelsene også brukes som et utgangspunkt for samtaler og i diskusjoner om underveisvurdering på skoler og mellom lærere og elever. Å diskutere med utgangspunkt i elevarbeider er nyttig for å opparbeide felles forståelse for hva som kjennetegner kvaliteten ved besvarelsene på de ulike nivåene i faget. Eksemplene er derfor publisert sammen med aktuelle refleksjonsspørsmål til slike samtaler. 

Tilbakemeldingen på de vurderte elevbesvarelsene er svært gode, og vi vil publisere slike besvarelser i flere fag.