Innspill til strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage, grunnskole og videregående opplæring 2023–2030
Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdrag gitt som tillegg til tildelingsbrev nr. 14-2022
Dagens hovedutfordringer
Hovedutfordringer knyttet til digital kompetanse i sektoren er:
- Kompetanse: Lærere mangler tilstrekkelig kompetanse til å utnytte potensialet i ny teknologi – i alle deler av lærerrollen.
- Systemer: Manglende systemer for å sikre at pedagoger og ansatte har tilstrekkelig kompetanse i personvern og nettvett i sin yrkesutøvelse.
- Anskaffelser: Manglende kompetanse og kapasitet hos skole- og barnehageeiere til å anskaffe og gjøre gode vurderinger av kvalitet i læringsressurser sammen med profesjonsfelleskapene.
- Planer: Barnehage-, skoleeiere, styrere og skoleledere som ikke har en strategi og et ledelsesfokus som i tilstrekkelig grad sikrer bruk av det digitale i læringsprosesser, og en felles pedagogiske og didaktiske praksis i profesjonsfellesskapet.
- Kunnskapsgrunnlag: Behov for styrket forskning på ulik digital pedagogisk og didaktisk praksis i skolen.
Hovedutfordringer knyttet til digital infrastruktur i sektoren er:
- Anskaffelser: Krevende prosesser hos skole- og barnehageeiere for å anskaffe gode læringsressurser begrenser tilgangen og skaper risiko for mangelfull ivaretakelse av informasjonssikkerhet, personvern og universell utforming. Det kan begrense kvalitet og variasjon i valg av læringsressurser.
- Økosystem: Mangel på samspill gjennom felles standarder og løsninger begrenser effektiv utnyttelse av et mangfold av digitale løsninger i administrative prosesser og læringsarbeid.
- Kostnader: Økte kostnader og en overgang til årlige utgifter til drift og innkjøp av digitale læringsressurser.
Disse utfordringene kan samlet sett øke risikoen for større forskjeller i utdanningssystemet, at barn i barnehage, elever og lærlinger ikke får tilstrekkelig digital kompetanse, og at mangfoldet i tilbudet av digitale læringsressurser kan bli begrenset.