Innspill til strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage, grunnskole og videregående opplæring 2023–2030

Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdrag gitt som tillegg til tildelingsbrev nr. 14-2022

Satsingsområder

I denne strategien for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og grunnopplæring skisseres et sett med overordnede strategiske innsatsområder som understøttes av mer konkrete tiltaksområder. Innsatsområdene er valgt for å understøtte sektormålene, møte sentrale utfordringer sektoren står overfor og for å utnytte de mulighetene digitaliseringen gir.

Innsatsområdene beskriver overordnede ambisjoner for sektorene, mens tiltaksområdene beskriver hvordan ambisjonene skal nås. Ansvaret for å gjennomføre tiltak vil være spredd på ulike virksomheter og forvaltningsnivå. Digitalisering åpner for at deler av krevende oppgaver kan løses i fellesskap på tvers av geografisk avstand og organisatoriske skillelinjer. Dette kan medføre behov for å utrede andre måter å fordele ansvar og oppgaver på enn tidligere, og kan åpne for at for eksempel små barnehage- og skoleeiere lettere kan ivareta sine oppgaver på en god måte.

Digitalisering skaper muligheter, men introduserer også utfordrende dilemmaer som krever avveininger i gjennomføring av tiltak, som for eksempel lærers metodefrihet i læringssituasjon opp mot anskaffelsesregelverkets krav om forutsigbarhet i valg av leverandør. Det medfører at enkelte tiltaksområder inkluderer utredninger for å finne gode og gjennomførbare løsninger.

Digital kompetanse blir ikke nyttiggjort uten en godt utbygd og stabil digital infrastruktur, og en digital infrastruktur gir ingen nytte uten lærere med tilstrekkelig digital kompetanse. Innsatsområdene henger derfor tett sammen. Tiltak innenfor de ulike områdene er kompletterende virkemidler som til sammen skaper helhetlige løsninger som kan løfte sektoren.