Innspill til strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage, grunnskole og videregående opplæring 2023–2030

Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdrag gitt som tillegg til tildelingsbrev nr. 14-2022

Begreper

Noen viktige begreper i dette innspillet er læremidler, digitale læringsressurser, elev, lærer og profesjonsfaglig digital kompetanse:

  • Digitale læringsressurser er brukt som et samlebegrep for alle digitale ressurser, utstyr, materiell, læremidler, verktøy eller innhold som tas i bruk i læringsarbeid. Dette uavhengig om det brukes i barnehage, skole eller fag- og yrkesopplæring.
  • Læremidler er definert som læringsressurser utviklet spesifikt for skole, og som skal dekke hele eller deler av læreplaner.
  • Dette innspillet er skrevet samlet for både barnehage, grunnopplæring og fag- og yrkesopplæring. Dette innebærer at det ofte brukes «barn i barnehage, elever og lærlinger». Med elever menes også voksne i grunnopplæringen.
  • Bruken av «lærer» omfatter både barnehagelærere og lærere i skolen.
  • Begrepet profesjonsfaglig digital kompetanse brukes flere steder. Dette er et rammeverk som beskriver ønsket digital kompetanse i alle deler av lærerrollen. Lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse er en dynamisk og sammensatt kompetanse som påvirkes av utviklingen i samfunnet.