Faglige vurderinger og anbefalinger – om videre arbeid med forslag i NOU 2022: 13

Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdragsbrev 2022-036

Karriereveier

Kort oppsummering av høringsinnspill

Et stort flertall støtter forslaget om et nasjonalt system for karriereveier i barnehage og skole, men blant organisasjonene er det ikke entydig støtte. Utdanningsforbundet svarer at de er usikre, og flere peker på at det er mye som gjenstår å diskuteres mellom partene før en eventuell ordning kan komme på plass. Det pekes også på at andre karriereveier som for eksempel veiledning kan være aktuelle, og det kommer frem bekymring for at ansatte vil utdanne seg ut av barnehage og skole. Det siste gjelder særlig barnehagesektoren. En del innspill er opptatt av at karriereveiene må tilpasses faktiske behov i barnehage og skole. Flere peker på behovet for å se nærmere på lønns- og stillingskategorier og/eller at det er nødvendig med statlig finansiering av tiltaket.

Utdanningsdirektoratets vurdering

Et nasjonalt system for karriereveier kan, som utvalget viser til, bidra til å styrke kvaliteten på tilbudet i barnehager og skoler. Som flere høringsinstanser, mener også vi at barn og elevers læring, mestring og trivsel i inkluderende fellesskap bør være et mål for en slik ordning.

Med bakgrunn i vårt kunnskapsgrunnlag og erfaringer fra arbeidet med lærerspesialistordningen, støtter vi høringsinstansenes innspill om at det bør utarbeides tydelige nasjonale rammer og prinsipper for karriereveier. For at arbeidet skal komme hele barnehagen og skolen til gode, bør det være en tydelig forventning om at karriereveiene skal inngå i barnehagen og skolens arbeid med kvalitetsutvikling i tråd med lokale behov. Det bør særlig vurderes hvordan karriereveiene kan bidra til å løse barnehager og skolers kjerneoppdrag, men også hvordan det kan bidra til å styrke lærerutdanningene.

Legitimitet kan være en utfordring for å utøve roller i et system for karriereveier. Evaluering av lærerspesialistordningen har pekt på at lærerspesialistene har fått et godt utbytte av utdanningen. Formell kompetanse kan bidra til legitimitet. Systemet for karriereveier må ta hensyn til at lærere i barnehage og skole har ulik utdanningsbakgrunn, særlig med tanke på at andelen lærere i skole med mastergrad vil øke betydelig. Det er også behov for å vurdere nye stillingskategorier for barnehagelærere med masterutdanning. Et system for karriereveier må i tillegg utformes slik at det er relevant for yrkesfaglærere.

Når det gjelder kombinasjonsstillinger mener vi, slik enkelte har pekt på i høringen, at det bør ses nærmere på om fagskoler også kan være aktuelle for fag- og yrkesopplæringen. Et nasjonalt system for karriereveier bør innrettes på en måte som ikke bidrar til å utvikle store kvalitetsforskjeller i barnehage- og skoletilbudet til barn og elever.

Utdanningsdirektoratet anbefaler å:

  • Utrede en mulig ordning for karriereveier for lærere i barnehage og skole i samarbeid med partene. Utredningen må tydeliggjøre karriereveienes funksjoner, og utrede eventuelle stillingskategorier og lønnssystem.
  • Utrede behov for karriereveier for andre ansatte i barnehage, skole, SFO og PPT.
  • I etterkant av en utredning bør det tas sikte på å utvikle nasjonale rammer og prinsipper for karriereveier i barnehage og skole.