Faglige vurderinger og anbefalinger – om videre arbeid med forslag i NOU 2022: 13

Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdragsbrev 2022-036

Introduksjonsår

Kort oppsummering av høringsinnspill

De fleste høringsinnspill er positive til å innføre en rett til introduksjonsår for nyutdannede nyansatte lærere i barnehage og skole der 10 prosent av arbeidstiden det første året settes av til dette. KS peker på at god introduksjon til arbeidslivet er arbeidsgivers ansvar. Kompetansekrav og tid for veileder etterlyses av mange, i tillegg peker flere på en bekymring for at en slik rett vi føre til mer tid borte fra det daglige arbeidet med barn og elever. Noen peker på at de i dag har et system med veiledning de to første yrkesårene. I tillegg peker noen på at et introduksjonsår bør inneholde flere aktiviteter enn tradisjonell en-til-en veiledning. Den nyutdannede som en ressurs med høy kompetanse blir også nevnt. Det pekes også på utfordringer med den lovpålagte pedagognormen i barnehage og gjennomføring av en rett til introduksjonsår. Noen forutsetter fullfinansiering av tiltaket.

Utdanningsdirektoratets vurdering

Ut fra evaluering og vår erfaring fra arbeid med veiledning av nytilsatte nyutdannede, som omfatter tilskuddsordning, rammeverk og veilederutdanninger, mener vi at en ordning med introduksjonsår kan bidra til en god sammenheng mellom utdanning, videre profesjonalisering i yrket og utvikling av barnehager og skoler. Det kan også bidra til å beholde nyutdannede lærere i yrket. I tillegg til tid for den nyansatte, vil det være behov for å sette av tid til den som skal veilede. Dette understøttes både i høringen og av kunnskapsgrunnlaget vårt. Tid, kompetanse og kapasitet kan likevel bli utfordrende for noen, og for mindre barnehager/skoler og kommuner kan det være aktuelt å se på mulighet for samarbeid om veiledningsaktiviteter mellom flere barnehager/skoler eller mellom kommuner.

Som flere har nevnt i høringen, mener også vi at veiledningskompetanse er viktig. Vårt kunnskapsgrunnlag peker på at mange veiledere mangler veilederkompetanse. I dagens prinsipper for veiledning er en kvalifisert veileder definert som en lærerutdannet som har formell veilederkompetanse, nødvendig faglig kompetanse og minst tre års erfaring som lærer. Det bør vurderes hvordan man på sikt kan legge til rette for krav til veilederutdanning. Det bør også etableres tydelige nasjonale rammer for ordningen om et introduksjonsår, som må utarbeides i samarbeid med partene.

For å få en god sammenheng mellom arbeid med grunnutdanning for lærere, introduksjonsaktiviteter og arbeid med kompetanse- og karriereutvikling, bør det legges til rette for at samarbeid om introduksjonsaktiviteter kan inngå i partnerskapssamarbeid mellom eiere og lærerutdanninger. Det bør også ses nærmere på strukturer for å koble lærerutdanning og overgang til yrket tettere sammen.

Utvalgets forslag om å innføre en rett til introduksjonsår vil bidra til at flere enn i dag kan ta del i en slik ordning. For å sikre en regulering som fungerer etter hensikten, kan det være aktuelt å vurdere alternative reguleringsformer som f.eks. bruk av avtaleverket eller det å pålegge eiere/kommuner/fylkeskommuner en plikt.

Utdanningsdirektoratet anbefaler å:

  • Innføre et introduksjonsår for nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole, der 10 prosent av arbeidstiden det første året benyttes til introduksjonsaktiviteter.
  • Utrede om det er mest hensiktsmessig å innføre introduksjonsåret som en rett for lærere, eller om introduksjonsåret bør innføres som en plikt for eier.
  • Lage en plan for å sikre tilstrekkelig veilederkompetanse slik at det på sikt kan innføres et krav om veilederkompetanse.
  • Bygge videre på de eksisterende nasjonale rammene for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole, inkludert utarbeide en nasjonal standard for tid for veileder. Dette må gjøres i samarbeid med partene.