Faglige vurderinger og anbefalinger – om videre arbeid med forslag i NOU 2022: 13

Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdragsbrev 2022-036

Spesifikke mål for et helhetlig system

I utvalgets mandat er det blant annet konkretisert at et mål er å nå ut med tilbud om etter- og videreutdanning til flere ansatte i barnehage, grunnskole og videregående opplæring årlig. Samtidig er det et mål at ulike statlige og lokale tiltak for kompetanseutvikling sees og brukes mer i sammenheng, og at tiltakene er målrettede og enklere å administrere. Det er også et mål at modellen skal bidra til likeverdige muligheter og likeverdig kvalitet på kompetansetiltak over hele landet, inkludert små kommuner.

Høringsinnspillene uttrykker en stor enighet om at forutsigbarhet for aktørene, forenkling og fleksibilitet er viktige mål for et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole. Dette inkluderer også en målsetting om smidighet. Videre er det stor enighet om at et helhetlig system må ta utgangspunkt i behovene i barnehage og skole. I tillegg mener vi at et helhetlig system må kunne ivareta nasjonale mål og prioriteringer.