Faglige vurderinger og anbefalinger – om videre arbeid med forslag i NOU 2022: 13

Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdragsbrev 2022-036

Overordnet mål med et helhetlig system

I utvalgets mandat fra 2021 går det frem at målet for modellene skal være god kompetanse hos ansatte i alle barnehager og skoler for å fremme læring og danning hos barn og elever. Utvalget skal også se på hvordan andre ansatte i «laget rundt barn og elever» og SFO kan inkluderes.

I Tildelingsbrevet til Utdanningsdirektoratet for 2023 beskrives kunnskapssektorens målbilde. I det videre arbeidet med et helhetlig system for kompetanse og karriereveier mener vi at følgende to overordnede mål for kunnskapssektoren må legges til grunn:

  • Samfunnet og arbeidslivet har tilgang på relevant kompetanse
  • Kunnskapssektoren utjevner sosiale og geografiske forskjeller

Videre beskriver Tildelingsbrevet noen utfordringer og prioriteringer som vi i denne sammenheng er vektlagt i våre vurderinger. Det står at «Det er nødvendig med (...) mer strategisk og målrettet bruk av kompetanse og ressurser, slik at sosiale og geografiske forskjeller kan utjevnes». Videre står det at «Regjeringen vil heve de ansattes kompetanse i barnehagen, skolen og lærebedriftene, styrke lederrollene og de faglige profesjonsfellesskapene og utnytte de ulike yrkesgruppenes kompetanse bedre i laget rundt barn og unge».