Faglige vurderinger og anbefalinger – om videre arbeid med forslag i NOU 2022: 13

Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdragsbrev 2022-036

Problembeskrivelse

Dette dokumentet bygger på forslagene i NOU 2022:13 Med videre betydning og oppsummering av høringssvar etter høring på den samme NOU-en, samt Utdanningsdirektoratets eget høringssvar. Høringsoppsummeringen kan i sin helhet leses i dokumentet som ble sendt til Kunnskapsdepartementet 23. mars d.å.

De faglige vurderingene og anbefalingene her tar utgangspunkt i følgende utfordringer som til sammen er identifisert i dokumentene som er nevnt over, og som et helhetlig system for kompetanse- og karriereveier bør bidra til å løse:

Det er i dag uønskede kvalitetsforskjeller i tilbudet til barn og elever, ulik kapasitet og kompetanse på eiernivå og ulik tilgang på kvalifisert kompetanse i barnehage og skole.
Dagens statlige satsing på etter- og videreutdanning gir ikke god nok forutsigbarhet for de berørte sektorene.
Satsingen treffer ikke lokale behov i stor nok grad, og treffer heller ikke alle ansatte i barnehage og skole eller resten av laget rundt barn og elever. Det er også manglende sammenheng mellom satsingene på hhv etter- og videreutdanning.
Det er i dag til dels separate systemer, tilskuddsregelverk, prinsipper og tekniske løsninger for forvaltningen av de ulike ordningene for etter- og videreutdanning, og det ligger et potensial i å forenkle og brukerrette det samlede tilbudet bedre.
Det er behov for et helhetlig arbeid for å rekruttere og beholde kvalifiserte ansatte i barnehage og skole.
I det følgende vil vi først presentere mål og formål som bør ligge til grunn for det videre arbeidet med et helhetlig system. Deretter vil vi med utgangspunkt i NOU-ens fire hovedforslag, gi våre vurderinger og anbefalinger for det videre arbeidet. Vurderingene er gjort med utgangspunkt i problembeskrivelsen og målsettingen for arbeidet. Avslutningsvis vil vi peke på noen økonomiske og administrative konsekvenser av våre anbefalinger.

Noen anbefalinger peker på behov for videre utredning, mens andre peker på behov for videre drøfting med partene. I vårt svar på oppdrag nr. 2023-013 (jf. Tillegg nr. 5 til tildelingsbrev for 2023 med oppdrag 2023-013 om å vurdere forvaltning av ordningene for lokal kompetanseutvikling og videreutdanning – oppfølging av NOU 2022: 13) tar vi sikte på å beskrive hvordan noen av anbefalingene kan konkretiseres.