Samisk som andrespråk 4 (SAS04‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vg3 påbygging til generell studiekompetanse yrkesfaglige utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- brukevarierte ord og uttrykk om interesser og fritid
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- innlede og holde i gang samtaler
- uttrykke egne meninger muntlig
- gjøre rede for ogpresentereulike emner
Å presentere er å vise, forklare og legge frem et faglig emne eller et produkt. Måten å presentere på kan variere, men målet med en presentasjon er å gjøre emnet eller produktet tilgjengelig for andre. Presentere kan også bety å illustrere og å demonstrere.
- lytte til og lese tekster og fortelle om innholdet
- utforskeog samtale om samisk litteratur
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- skrive tekster som informerer, forteller og spør
- brukeforståelig ordbøying og setningsstruktur
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- brukevarierte ord og uttrykk som beskriver aktuelle hendelser og samisk kultur og tradisjon
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- delta i spontane og planlagte samtaler
- utforskeog
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
presentereulike emnerÅ presentere er å vise, forklare og legge frem et faglig emne eller et produkt. Måten å presentere på kan variere, men målet med en presentasjon er å gjøre emnet eller produktet tilgjengelig for andre. Presentere kan også bety å illustrere og å demonstrere.
- lytte til, lese og samtale om tekster
- utforskeog arbeide kreativt med samiske ordtak og fortellinger
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- informere, fortelle ogbeskrivemuntlig og skriftlig
Å beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
- brukehensiktsmessig ordbøying, setningsstruktur og tekststruktur
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som andrespråk, samisk 4 etter påbygging til generell studiekompetanse når de lytter til, leser, kommenterer på og samtaler om tekster, når de utveksler og formidler informasjon i kjente og nye kommunikasjonssituasjoner, og når de skaper sammenhengende og sammensatte tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåter der elevene får arbeide oppdagende og utforskende. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som andrespråk, samisk 4. Elevene skal få mulighet til å prøve seg frem. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og til å reflektere over egen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å bruke samisk muntlig og skriftlig i kjente og nye kommunikasjonssituasjoner.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i samisk som andrespråk, samisk 4 ved avslutningen av opplæringen etter påbygging til generell studiekompetanse yrkesfaglige utdanningsprogram. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette én karakter i samisk som andrespråk, samisk 4 basert på den muntlige og skriftlige kompetansen eleven har vist i faget.