Samisk som andrespråk 4 (SAS04‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vg1 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- brukeord og uttrykk om egen hverdag og nære omgivelser
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- samtale og fortelle om opplevelser og planer
- gjøre rede for ogpresenterekjente emner
Å presentere er å vise, forklare og legge frem et faglig emne eller et produkt. Måten å presentere på kan variere, men målet med en presentasjon er å gjøre emnet eller produktet tilgjengelig for andre. Presentere kan også bety å illustrere og å demonstrere.
- lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger
- skrive korte tekster som informerer, forteller og spør
- bruketydelig uttale og forståelig ordbøying og setningsstruktur
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som andrespråk, samisk 4 på vg1 studieforberedende utdanningsprogram når de lytter til, leser og får anledning til å vise at de forstår tekster, når de tar ordet etter tur i samtaler, og når de skaper tekster som kommuniserer.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåter der elevene får arbeide praktisk, utforskende og kreativt. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som andrespråk, samisk 4. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å lære seg å snakke samisk.