Samisk som andrespråk 4 (SAS04‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vg2 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- brukevarierte ord og uttrykk om interesser og fritid
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- innlede, holde i gang og avslutte samtaler
- uttrykke egne meninger muntlig
- gjøre rede for ogpresentereulike emner
Å presentere er å vise, forklare og legge frem et faglig emne eller et produkt. Måten å presentere på kan variere, men målet med en presentasjon er å gjøre emnet eller produktet tilgjengelig for andre. Presentere kan også bety å illustrere og å demonstrere.
- lytte til og lese tekster og fortelle om innholdet
- utforskeog samtale om samisk litteratur
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- skrive tekster som informerer, forteller og spør
- brukeforståelig ordbøying og setningsstruktur
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som andrespråk, samisk 4 på vg2 studieforberedende utdanningsprogram når de lytter til, leser og kommenterer tekster, når de deltar i samtaler, og når de skaper sammenhengende tekster som kommuniserer.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåter der elevene får arbeide praktisk og kreativt, utforskende og oppdagende. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som andrespråk, samisk 4. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å snakke samisk i kjente og nye kommunikasjonssituasjoner.