Norsk kort botid vgo (NOR09‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese nyere egnet norsk og oversatt skjønnlitteratur, samtale om innhold, tema og språklige virkemidler og vurderetekstene ut fra egne erfaringer og referanserammer
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- reflektereover hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- gjenkjenne retoriske appellformer i egnede tekster, og reflektereover hvordan språk kan uttrykke ulike holdninger
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon, begrunne egne meninger og delta i diskusjoner
- uttrykke seg med forståelig uttale, forståvanlige idiomer og ha et stort nok ordforråd til å forstå
Å forstå er å oppfatte meningen med noe, skjønne hva som blir kommunisert eller hvordan noe henger sammen. Forståelse kan vises gjennom å forklare, drøfte ulike alternativer, sammenligne aktuelle metoder eller vurdere kvalitet.
hovedinnholdet i undervisningenÅ forstå er å oppfatte meningen med noe, skjønne hva som blir kommunisert eller hvordan noe henger sammen. Forståelse kan vises gjennom å forklare, drøfte ulike alternativer, sammenligne aktuelle metoder eller vurdere kvalitet.
- sammenstille informasjon fra ulike tekster, markere sitater og vise til kilder i egne tekster
- kommunisere muntlig og skriftlig i yrkesrelevante sjangre
- brukerelevant fagspråk til å presentere
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
, gjøre rede forÅ presentere er å vise, forklare og legge frem et faglig emne eller et produkt. Måten å presentere på kan variere, men målet med en presentasjon er å gjøre emnet eller produktet tilgjengelig for andre. Presentere kan også bety å illustrere og å demonstrere.
og dokumentereÅ gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
faglige emner og arbeidsprosesser fra eget yrkesfaglig områdeÅ dokumentere er å vise hva vi har gjort, og gjerne også hvordan og hvorfor. Dokumentasjonen kan ha ulik form og vise kvaliteten på en arbeidsprosess, et produkt eller en tjeneste.
- orientere seg i faglitteratur fra eget yrkesfaglig område for å finne, kombinere og vurdererelevant informasjon
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- skrive enkle tekster i ulike sjangre tilpasset mottaker, formål og medium for hånd og på tastatur, og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger og faglige kriterier
- kjenne til og brukesentrale regler om rettskriving, formverk, setningsbygning og tekstbinding og variere ordvalg og setningsbygning i egen skriving
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- sammenlignenoen særtrekk ved norsk språk med eget morsmål eller andre språk eleven kjenner
Å sammenligne er å undersøke likheter og forskjeller mellom to eller flere forhold.
- gjøre rede forspråklig mangfold i Norge og samtale om hvordan språklige møter kan skape språkendringer
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- gjøre rede forutbredelsen av de samiske språkene i Norge, fornorskingspolitikken og de språklige rettighetene samer har som urfolk
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- brukenorskspråklige og flerspråklige digitale læringsressurser knyttet til ulike fag for å utvikle
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
uttale, ordforråd og begrepsapparatÅ utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge på Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram når de presenterer norskfaglige og yrkesfaglige tema muntlig med forståelig uttale og har et stort nok ordforråd til å forstå og delta i opplæringen. De viser og utvikler også kompetanse når de samtaler om, reflekterer over og vurderer tekster ut fra egne erfaringer og referanserammer. Videre viser og utvikler de kompetanse når de sammenstiller informasjon og viser til kilder. Videre viser og utvikler de også kompetanse når de skriver tekster i ulike sjangre, og bruker sentrale grammatiske regler.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får bruke varierte arbeidsmåter og arbeide alene og sammen med andre. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram og være kreative. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle muntlig og skriftlig kompetanse.
Standpunktvurdering
Standpunktvurderingen skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i norsk ved avslutningen av opplæringen etter Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge, Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram, basert på kompetansen elevene har vist når de kommuniserer faglig innhold muntlig og på grunnlag av elevtekster på hovedmål. På bakgrunn av kompetansen eleven har vist, gjør læreren en samlet vurdering og setter én standpunktkarakter i norsk der muntlig og skriftlig kompetanse tillegges like stor vekt.