Norsk kort botid vgo (NOR09‑04)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram

  • lese nyere egnet norsk og oversatt skjønnlitteratur, samtale om innhold, tema og språklige virkemidler og vurdere
    tekstene ut fra egne erfaringer og referanserammer
  • reflektere
    over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
  • gjenkjenne retoriske appellformer i egnede tekster, og reflektere
    over hvordan språk kan uttrykke ulike holdninger
  • lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon, begrunne egne meninger og delta i diskusjoner
  • uttrykke seg med forståelig uttale, forstå
    vanlige idiomer og ha et stort nok ordforråd til å forstå
    hovedinnholdet i undervisningen
  • sammenstille informasjon fra ulike tekster, markere sitater og vise til kilder i egne tekster
  • kommunisere muntlig og skriftlig i yrkesrelevante sjangre
  • bruke
    relevant fagspråk til å presentere
    , gjøre rede for
    og dokumentere
    faglige emner og arbeidsprosesser fra eget yrkesfaglig område
  • orientere seg i faglitteratur fra eget yrkesfaglig område for å finne, kombinere og vurdere
    relevant informasjon
  • skrive enkle tekster i ulike sjangre tilpasset mottaker, formål og medium for hånd og på tastatur, og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger og faglige kriterier
  • kjenne til og bruke
    sentrale regler om rettskriving, formverk, setningsbygning og tekstbinding og variere ordvalg og setningsbygning i egen skriving
  • sammenligne
    noen særtrekk ved norsk språk med eget morsmål eller andre språk eleven kjenner
  • gjøre rede for
    språklig mangfold i Norge og samtale om hvordan språklige møter kan skape språkendringer
  • gjøre rede for
    utbredelsen av de samiske språkene i Norge, fornorskingspolitikken og de språklige rettighetene samer har som urfolk
  • bruke
    norskspråklige og flerspråklige digitale læringsressurser knyttet til ulike fag for å utvikle
    uttale, ordforråd og begrepsapparat

Underveisvurdering

Standpunktvurdering