Norsk kort botid vgo (NOR09‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese et utvalg egnede norrøne tekster i oversettelse og sammenlignemed tekster fra nyere tid
Å sammenligne er å undersøke likheter og forskjeller mellom to eller flere forhold.
- sammenlignefortellemåter og verdier i myter og folkediktning fra ulike land med fortellemåter og verdier i et utvalg egnede samtidstekster
Å sammenligne er å undersøke likheter og forskjeller mellom to eller flere forhold.
- lese egnede tekster fra før 1850, se dem i kulturhistorisk kontekst og diskutere hvilken relevans de har i dag
- utvikleet funksjonelt ordforråd og uttrykke seg med godt forståelig uttale
Å utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
- informere, fortelle, argumentere og reflekteremuntlig og skriftlig
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- brukefagkunnskap og retoriske appellformer i egen tekstskaping
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- skrive enkle litterære tolkninger og sammenligninger
- brukeog vise til kilder og mestre regler for kildebruk
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- kjenne til og brukesentrale regler innenfor rettskriving, formverk, setningsbygning og tekstbinding
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- brukefagspråk til å sammenligne
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
særtrekk ved norsk språk med eget morsmål eller andre språk eleven kjennerÅ sammenligne er å undersøke likheter og forskjeller mellom to eller flere forhold.
- bruketilbakemeldinger og kunnskap om grammatikk, tekst og sjanger til å forbedre egne tekster
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- gjøre rede forden historiske bakgrunnen for språksituasjonen i Norge i dag
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- brukenorskspråklige og flerspråklige digitale læringsressurser for å utvikle
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
ordforråd og begrepsapparatÅ utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge på Vg2 studieforberedende utdanningsprogram når de gjør rede for innhold, sammenligner, analyserer, tolker og reflekterer over ulike egnede tekster fra nåtid og fortid, ser tekster i kulturhistorisk kontekst og viser til kilder. De viser og utvikler også kompetanse når de uttrykker seg med forståelig uttale og et funksjonelt ordforråd, og informerer, forteller, argumenterer og reflekterer muntlig og skriftlig. Videre viser og utvikler de kompetanse når de mestrer sentrale grammatiske regler i egen skriving.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får ta i bruk varierte arbeidsmåter og arbeide alene og sammen med andre. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram og være kreative. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle muntlig og skriftlig kompetanse.