Norsk kort botid vgo (NOR09‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter Vg1 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese nyere egnet norsk og noe oversatt skjønnlitteratur, samtale om innhold, tema og språklige virkemidler og vurderetekstene ut fra egne erfaringer og referanserammer
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- reflektereover hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- gjenkjenne retoriske appellformer i egnede tekster, og reflektereover hvordan språk kan uttrykke ulike holdninger
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon, begrunne egne meninger og delta i diskusjoner
- uttrykke seg med forståelig uttale, forståvanlige idiomer og ha et stort nok ordforråd til å forstå
Å forstå er å oppfatte meningen med noe, skjønne hva som blir kommunisert eller hvordan noe henger sammen. Forståelse kan vises gjennom å forklare, drøfte ulike alternativer, sammenligne aktuelle metoder eller vurdere kvalitet.
hovedinnholdet i undervisningenÅ forstå er å oppfatte meningen med noe, skjønne hva som blir kommunisert eller hvordan noe henger sammen. Forståelse kan vises gjennom å forklare, drøfte ulike alternativer, sammenligne aktuelle metoder eller vurdere kvalitet.
- sammenstille informasjon fra ulike tekster, markere sitater og vise til kilder i egne tekster
- greie ut om og drøftenorskfaglige eller tverrfaglige tema muntlig
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- skrive enkle fagartikler om norskfaglige eller tverrfaglige tema
- kjenne til og brukesentrale regler for rettskriving, formverk, setningsbygning og tekstbinding og variere ordvalg og setningsbygning i egen skriving
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- skrive enkle tekster i ulike sjangre tilpasset mottaker, formål og medium for hånd og på tastatur, og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger og faglige kriterier
- sammenlignenoen særtrekk ved norsk språk med eget morsmål eller andre språk eleven kjenner
Å sammenligne er å undersøke likheter og forskjeller mellom to eller flere forhold.
- gjøre rede forspråklig mangfold i Norge og samtale om hvordan språklige møter kan skape språkendringer
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- gjøre rede forutbredelsen av de samiske språkene i Norge, fornorskingspolitikken og de språklige rettighetene samer har som urfolk
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- brukenorskspråklige og flerspråklige digitale læringsressurser for å utvikle
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
ordforråd og begrepsapparatÅ utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge på Vg1 studieforberedende utdanningsprogram når de presenterer norskfaglige og tverrfaglige tema muntlig med forståelig uttale og har et stort nok ordforråd til å forstå og delta i opplæringen. De viser og utvikler også kompetanse når de samtaler om, reflekterer over og vurderer tekster ut fra egne erfaringer og referanserammer, når de sammenstiller informasjon og viser til kilder. Videre viser og utvikler de kompetanse når de skriver enkle fagartikler og andre tekster i ulike sjangre, og når de bruker sentrale grammatiske regler.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom at elevene får ta i bruk varierte arbeidsmåter og arbeide alene og sammen med andre. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes kompetanse og utvikling i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram og være kreative. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veildningen for å utvikle muntlig og skriftlig kompetanse.