Norsk (NOR01‑06)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram

  • lese,
    analysere
    og
    tolke
    nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk
  • reflektere
    over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
  • gjøre rede for
    og
    reflektere
    over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
  • lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og
    bruke
    retoriske appellformer i diskusjoner
  • bruke
    ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
  • kommunisere klart og forståelig muntlig og skriftlig i yrkesrelevante sjangre
  • bruke
    relevant fagspråk til å
    presentere
    ,
    gjøre rede for
    og
    dokumentere
    faglige emner og arbeidsprosesser fra eget utdanningsprogram
  • orientere seg i faglitteratur fra eget yrkesfaglig område for å finne, kombinere og
    vurdere
    relevant informasjon
  • kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
  • vurdere
    og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger og faglige kriterier
  • skrive tekster med god struktur og tekstbinding og mestre tegnsetting og rettskriving på hovedmål
  • sammenligne
    særtrekk ved norsk med andre språk og vise hvordan språklige møter kan skape språkendringer
  • gjøre rede for
    utbredelsen av de samiske språkene i Norge, fornorskingspolitikken og de språklige rettighetene samer har som urfolk

Underveisvurdering

Standpunktvurdering