Norsk (NOR01‑06)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 10. trinn

  • lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og
    reflektere
    over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
  • sammenligne
    og
    tolke
    romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid
  • beskrive
    og
    reflektere
    over egen bruk av lesestrategier i lesing av skjønnlitteratur og sakprosa
  • lytte til og lese tekster på svensk og dansk og
    gjøre rede for
    innhold og språklige trekk
  • utforske
    og
    reflektere
    over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
  • gjenkjenne og
    bruke
    språklige virkemidler og retoriske appellformer
  • bruke
    kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
  • utforske
    og
    vurdere
    hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
  • bruke
    fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
  • informere, fortelle, argumentere og
    reflektere
    i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
  • skrive tekster med funksjonell tekstbinding og riktig tegnsetting og mestre rettskriving og ordbøying på hovedmål og sidemål
  • bruke
    fagspråk og kunnskap om grammatikk, tekststruktur og sjanger i samtale om og bearbeiding av tekster
  • uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
  • lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer
  • forklare den historiske bakgrunnen for bokmål og nynorsk og
    reflektere
    over statusen til de offisielle språkene i Norge i dag
  • utforske
    språklig variasjon og mangfold i Norge og
    reflektere
    over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter

Underveisvurdering

Standpunktvurdering