Norsk (NOR01‑06)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter vg3 påbygging til generell studiekompetanse

  • lese norrøne tekster i oversettelse og sammenligne
    dem med tekster fra nyere tid
  • lese og tolke
    tekster fra 1500 til 1850 i kulturhistorisk kontekst og drøfte
    hvordan de er relevante i dag
  • utforske
    og reflektere
    over hvordan tekster fra romantikken og nasjonalromantikken framstiller menneske, natur og samfunn, og sammenligne
    med tekster fra nyere tid
  • reflektere
    over sakprosatekster og gjøre rede for
    den retoriske situasjonen de er blitt til i
  • skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter tekster i kontekst
  • bruke
    tilbakemeldinger og kunnskap om språk, tekst og sjanger til å utvikle
    egne tekster
  • bruke
    fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner
  • bruke
    fagspråk til å beskrive
    særtrekk ved norsk sammenlignet med svensk, dansk og norrønt
  • gjøre rede for
    den historiske bakgrunnen for språksituasjonen i Norge i dag
  • analysere
    og tolke
    romaner, noveller, drama, lyrikk og sakprosa på bokmål og nynorsk fra 1850 til i dag og reflektere
    over tekstene i lys av den kulturhistoriske konteksten og elevens egen samtid
  • utforske
    og reflektere
    over hvordan tekster fra den realistiske og den modernistiske tradisjonen framstiller menneske, natur og samfunn
  • skrive essay som utforsker og reflekterer over innhold i tekster
  • skrive litterære tolkninger og sammenlikninger
  • analysere
    uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere
    samspillet mellom dem
  • bruke
    fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner
  • skrive retoriske analyser og tolkninger av sakprosatekster
  • mestre språklige formkrav på hovedmål og sidemål og skrive tekster med etterrettelig kildebruk og et presist og nyansert språk
  • orientere seg i faglitteratur, vurdere
    kilder kritisk og skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige emner
  • gjøre rede for
    endringer i talespråk i Norge i dag og reflektere
    over sammenhenger mellom språk, kultur og identitet

Underveisvurdering

Standpunktvurdering