Vg3 landbruk (LBR03‑03)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter plante- og husdyrproduksjon

  • planlegge
    ,
    gjennomføre
    ,
    vurdere
    og
    dokumentere
    arbeid i en jord- og plantekultur i både flerårige og ettårige produksjoner
  • planlegge
    ,
    gjennomføre
    ,
    dokumentere
    og
    vurdere
    stell av drøvtyggende dyr og andre dyr ut fra hensyn til avl og fôring, anatomi, fysiologi, dyreatferd og dyrehelse
  • drøfte
    likheter og forskjeller mellom konvensjonelt og økologisk landbruk med tanke på dyrkingsteknikk, dyrehold, bruk av innsatsfaktorer og omsetning av produkter
  • identifisere symptomer på mistrivsel, skader og vanlige sykdommer hos planter og dyr, kartlegge mulige årsaker og iverksette tiltak på kort og lang sikt
  • utarbeide smittevernplan og plan for håndtering av smittsomme dyre- og plantesykdommer på et gårdsbruk etter gjeldende regelverk, og
    gjennomføre
    smitteverntiltak
  • gjøre rede for
    hvilken betydning klimaendringene har og
    drøfte
    hvilke konsekvenser det har for landbruket på lang sikt
  • utforske
    tiltak for klimatilpasning, og velge og
    gjennomføre
    produksjonsmetoder ut fra lokale klimatiske forhold
  • optimalisere kvalitet og produksjonsutbytte gjennom å utføre ulike arbeidsoppgaver til riktig tid
  • bruke
    traktor, arbeidsmaskiner, redskaper og annet utstyr i tråd med gjeldende regelverk
  • utføre feilsøking og enkle reparasjoner på maskiner og verktøy og
    gjennomføre
    vedlikehold på disse
  • vurdere
    hvordan teknologi kan brukes for å øke produksjon, redusere klima- og miljøpåvirkning og for å optimalisere drift
  • håndtere avfall og plussprodukter fra en landbruksproduksjon og
    beskrive
    alternativ bruk av restråstoff fra landbruket
  • drøfte
    sentrale faktorer for å produsere mat med en høy standard på produksjon, kvalitet og mattrygghet
  • beskrive
    beskyttelsesfaktorer for god psykisk helse og risikofaktorer for psykisk uhelse, og
    reflektere
    over hvordan forskjellige aspekter ved det å arbeide i landbruket påvirker fysisk og psykisk helse

Underveisvurdering

Standpunktvurdering