Engelsk (ENG01‑04)
Kjerneelementer
Kommunikasjon
Kommunikasjon innebærer å skape mening med språk og å kunne bruke språket i formelle og uformelle sammenhenger. Elevene skal ta i bruk egnede strategier for å kommunisere muntlig og skriftlig i forskjellige situasjoner og ved å bruke ulike medier og kilder. Elevene skal få oppleve, bruke og utforske språket fra første stund. Opplæringen skal legge til rette for at elevene får utfolde seg og samhandle i autentiske og praktiske situasjoner.
Tilknyttede kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke digitale ressurser for å oppleve språket via autentiske språkmodeller og samtalepartnere
- stille og svare på enkle spørsmål, følge enkle instruksjoner og bruke noen høflighetsuttrykk
- delta i innøvde dialoger og spontane samtaler om egne behov og følelser, dagligliv og interesser
- lese og eksperimentere med å skrive kjente ord, fraser og enkle setninger
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke digitale ressurser til å utforske språket og samhandle med andre
- bruke noen vanlige småord, høflighetsuttrykk og enkle fraser og setninger for å få hjelp til å forstå og bli forstått
- delta i samtaler om egne og andres behov, følelser, dagligliv og interesser og bruke samtaleregler
- skrive enkle tekster som uttrykker tanker og meninger
- samtale om noen sider ved ulike levemåter, tradisjoner og skikker i den engelskspråklige verden og i Norge
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke enkle strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
- bruke digitale ressurser og ulike ordbøker i språklæring, tekstskaping og samhandling
- uttrykke seg forståelig med et variert ordforråd og høflighetsuttrykk tilpasset mottaker og situasjon
- innlede, holde i gang og avslutte samtaler om egne interesser og aktuelle emner
- lese og videreformidle innhold fra ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
- samtale om ulike kilders pålitelighet, og velge kilder til eget bruk
- skrive sammenhengende tekster, inkludert sammensatte, som gjenforteller, forteller, spør og uttrykker meninger og interesser, tilpasset mottaker
- bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger
- reflektere over og samtale om rollen engelsk har i eget liv
- utforske levemåter og tradisjoner i ulike samfunn i den engelskspråklige verden og i Norge og reflektere over identitet og kulturell tilhørighet
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke varierte strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
- bruke ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling
- bruke sentrale mønstre for uttale i kommunikasjon
- uttrykke seg med flyt og sammenheng med et variert ordforråd og idiomatiske uttrykk tilpasset formål, mottaker og situasjon
- stille spørsmål og følge opp innspill i samtaler om ulike emner tilpasset ulike formål, mottakere og situasjoner
- skrive formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, forteller og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon
- beskrive og reflektere over rollen engelsk har i Norge og i verden
- utforske og beskrive levemåter, tenkesett, kommunikasjonsmønstre og mangfold i den engelskspråklige verden
- utforske og videreformidle innhold i engelskspråklige kulturelle uttrykksformer fra ulike medier knyttet til egne interesser
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke egnede strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
- bruke egnede digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling
- bruke mønstre for uttale i kommunikasjon
- lytte til, forstå og bruke fagterminologi muntlig og skriftlig i arbeidssituasjoner
- uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
- gjøre rede for andres argumentasjon og bruke og følge opp andres innspill i samtaler og diskusjoner om yrkesrelevante emner
- bruke ulike kilder på en kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig måte
- skape yrkesrelevante tekster med struktur og sammenheng som beskriver og dokumenterer eget arbeid tilpasset formål, mottaker og situasjon
- beskrive sentrale trekk ved framveksten av engelsk som arbeidsspråk
- utforske og reflektere over mangfold og samfunnsforhold i den engelskspråklige verden ut fra historiske sammenhenger
- diskutere og reflektere over form, innhold og virkemidler i engelskspråklige kulturelle uttrykksformer fra ulike medier, inkludert musikk, film og spill
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke egnede strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
- bruke egnede digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling
- bruke mønstre for uttale i kommunikasjon
- lytte til, forstå og bruke akademisk språk i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
- uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
- gjøre rede for andres argumentasjon og bruke og følge opp andres innspill i samtaler og diskusjoner om ulike emner
- bruke ulike kilder på en kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig måte
- skrive ulike typer formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, diskuterer, begrunner og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon
- beskrive sentrale trekk ved framveksten av engelsk som verdensspråk
- utforske og reflektere over mangfold og samfunnsforhold i den engelskspråklige verden ut fra historiske sammenhenger
- diskutere og reflektere over form, innhold og virkemidler i engelskspråklige kulturelle uttrykksformer fra ulike medier, inkludert musikk, film og spill
Språklæring
Språklæring innebærer å utvikle språkbevissthet og kunnskap om engelsk som system og å kunne bruke språklæringsstrategier. Kunnskap om hvordan språklyder, ordforråd, og ord-, setningsstrukturer og tekststrukturer brukes, gir elevene valg og muligheter i kommunikasjon og samhandling. Språklæring innebærer å se sammenhenger mellom engelsk og andre språk elevene kan, og å forstå hvordan engelsk er bygget opp.
Møte med engelskspråklige tekster
Språklæringen skjer i møte med engelskspråklige tekster. Tekstbegrepet brukes i vid forstand: muntlige og skriftlige, trykte og digitale, grafiske og kunstneriske, formelle og uformelle, skjønnlitterære og sakpregede, fra nåtid og fortid. Tekstene kan inneholde skrift, bilder, lyd, tegninger, grafer, tall og andre uttrykksformer som er satt sammen for å understreke og formidle et budskap. Arbeid med engelskspråklige tekster bidrar til å gi elevene kunnskap om og erfaring med språklig og kulturelt mangfold, og også innsikt i urfolks levemåter, tenkesett og tradisjoner. Gjennom å reflektere over, tolke og kritisk vurdere ulike typer engelskspråklige tekster skal elevene tilegne seg språk og kunnskap om kultur og samfunn. Elevene utvikler med dette interkulturell kompetanse slik at de kan forholde seg til ulike levemåter, tenkesett og kommunikasjonsmønstre. Elevene skal få et grunnlag for å se sin egen og andres identitet i en flerspråklig og flerkulturell sammenheng.