Teaterproduksjon (DRA02‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter teaterproduksjon 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- brukegrunnleggende skuespillerteknikk i arbeid med teater og reflektere
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
over ulike skuespillertekniske innganger i skapende arbeidÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- lese og tolkeulike relasjoner og sceniske situasjoner knyttet til kropp, rom, tid, tekst og publikum
Å tolke er å bygge opp en oppfatning eller forståelse av meningsinnholdet i et fenomen, en praktisk situasjon eller et kunstnerisk uttrykk. Forståelsen bygger ofte på en analyse av enkeltelementer og sammenhengen mellom dem.
- skape teaterproduksjoner og reflektereover arbeidsprosess og forestillingenes endelige uttrykk
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- lytte aktivt i arbeid med improvisasjon og spillsituasjoner, og reagere åpent og inkluderende i arbeidsprosesser
- reflektereover bruken av sentrale teaterfornyeres metoder i ulike sjangre og spillestiler
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- eksperimentere med og reflektereover bruk av sceniske virkemidler, ulike audiovisuelle løsninger og medieplattformer i teaterproduksjoner
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- utforskeog drøfte
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
teateret som ytringsform og arena for å stille spørsmål og belyse meninger, tanker og følelserÅ drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i teaterproduksjon 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de arbeider med skuespillerrollen, lytting og evnen til scenisk tilstedeværelse, og når de formidler teater for et publikum. Videre viser og utvikler de kompetanse i faget når de improviserer, og når de arbeider med å være positive bidragsytere i fellesskapet.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom at elevene får ta i bruk ulike innfallsvinkler, metoder og kollektive arbeidsformer i produksjon av teaterframføringer. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i å arbeide med rolle, tekst, idé, virkemidler og sceniske praksiser, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle skuespillerteknikker, ferdigheter i samspill, respons og improvisasjon, og utvikle bevissthet om arbeidsetikk.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter teaterproduksjon 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i teaterproduksjon 1 basert på kompetansen eleven har vist ved å bruke skuespillerteknikker, refleksjon og analyse i teaterarbeid, skape egne uttrykk og delta konstruktivt og etisk i kollektivt produksjonsarbeid.