Teaterproduksjon (DRA02‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter teaterproduksjon 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforskeog utfordre teaterfagets mangfold og muligheter i scenisk arbeid
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- skape scenisk nærvær i spillsituasjoner ved å brukeulike skuespillertekniske innganger
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- kommunisere verbalt og nonverbalt i interaksjon med spillpartnere og publikum, og tilpasse diksjon og volum til ulike spillerom
- utforskeulike sjangre og spillestiler, og bruke
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
ulike metodiske innganger til å produsere scenisk materiale og brukeÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
disse i et selvstendig scenisk uttrykk i formidling til et publikumÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- drøftegrenseganger mellom det personlige, private og profesjonelle i arbeid med teater og bruke
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
innsikten om dette i produksjonsarbeidÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- integrere tekniske og scenografiske løsninger i ulike performative uttrykk og teaterproduksjoner og reflektereover bruk av multimediale løsninger og medieplattformer
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- drøfteteaterets performative og relasjonelle muligheter og teateret som arena for ulike ytringer
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i teaterproduksjon 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de arbeider med skuespillerrollen, lytting og evnen til scenisk tilstedeværelse, og når de formidler teater for et publikum. Videre viser og utvikler de kompetanse i faget når de samarbeider i kollektive og kreative prosesser om å skape ulike uttrykk og ytringer. Elevene viser og utvikler også kompetanse i faget når de improviserer, og når de arbeider med å utvikle scenisk tilstedeværelse.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom at elevene får ta i bruk ulike innfallsvinkler, metoder og kollektive arbeidsformer i produksjon av sceniske uttrykk. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i å arbeide med rolle, tekst, idé, virkemidler og kunstneriske valg, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle evnen til å bruke skuespillerteknikker, ferdigheter i samspill, respons og improvisasjon, og for å utvikle bevissthet om arbeidsetikk.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter teaterproduksjon 2. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer utøvelse, formidling, forståelse og selvstendig refleksjon, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i teaterproduksjon basert på kompetansen eleven har vist ved å arbeide med sceniske uttrykk, ta kunstneriske valg, og ved å reflektere over, analysere og gjennomføre teaterproduksjoner.