Læreplan i norsk tegnspråk (NOR4-04)

Utgått


Denne læreplanen er utgått.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 - yrkesfaglige utdanningsprogram

Muntlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner
  • mestre ulike roller i gruppesamtaler
  • bruke kunnskap om språk og tekst i samtaler om og vurdering av tegnspråktekster
  • bruke fagkunnskap fra eget utdanningsprogram i samtaler, diskusjoner og presentasjoner om skole, samfunn og arbeidsliv
  • drøfte krav til forberedelse og gjennomføring av presentasjoner når situasjonen krever bruk av tolk

Tegnspråktekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • avlese tekster i ulike sjangere og drøfte innhold, form og formål
  • produsere fagtekster knyttet til eget utdanningsprogram
  • tilpasse språk og uttrykksmåter til ulike formål og mottakere i skole, samfunn og arbeidsliv
  • gjøre rede for og bruke ulike språklige og estetiske virkemidler i sakprosa og kreative tekster, og forklare hvilken funksjon de har
  • vurdere og redigere egne tekster ut fra faglige kriterier

Språk, litteratur og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • drøfte sentrale sider ved flerspråklighet og relatere drøftingen til egen flerspråklighet
  • forklare språklige og grammatiske særtrekk ved norsk tegnspråk sammenlignet med andre språk og med «International Sign» - IS
  • forstå, gjengi og kommentere tekster på svensk og dansk tegnspråk
  • gjøre rede for og vurdere hvordan sjangere og språkvarianter i tegnspråk brukes av representanter for ulike grupper og i ulike sosiale sammenhenger
  • dokumentere og gjøre rede for hvordan norsk tegnspråk har blitt påvirket og endret over tid
  • beskrive og forklare uttrykksformer i døvekulturen
  • drøfte og sammenligne et utvalg nyere tegnspråktekster og film av eller om døve

Side 10 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!