- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4. årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 - yrkesfaglige utdanningsprogram
- Etter Vg2 - studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 - studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
- Vurdering
Etter Vg2 - studieforberedende utdanningsprogram
Muntlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- diskutere og reflektere rundt det å tilhøre en språklig og kulturell minoritet
- beherske og forklare prinsippene i enkel kommunikasjon på ”International Sign” - IS
- presentere faglige emner og gi veiledende tilbakemelding på andres presentasjoner
Tegnspråktekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- avlese og analysere tegnspråktekster i ulike sjangere for å kunne ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer
- produsere kreative, informative, argumenterende og resonnerende tekster med klar hensikt, god struktur og sammenheng
- produsere og vurdere egne tekster i ulike sjangere
- planlegge, gjennomføre og vurdere presentasjoner med tolk
Språk, litteratur og kultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- gjøre rede for og sammenligne utviklingslinjer i norsk og internasjonal døvehistorie
- gjøre rede for og drøfte hvordan norsk tegnspråk har blitt og blir påvirket av andre tegnspråk og av norsk
- gjengi og sammenligne form og innhold i et utvalg nordiske tegnspråktekster
- vurdere sammenhengen mellom språk og identitet og drøfte hvordan identitet kan påvirke kulturelle uttrykksformer i et tegnspråkmiljø
- analysere og vurdere hvordan døve og tegnspråk fremstilles i ulike medier
- tolke og drøfte et utvalg tegnspråktekster fra ulike tider, og kommentere form og innhold
Side 11 Av 14