- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Etter 2. årstrinn
- Etter 4. årstrinn
- Etter 7. årstrinn
- Etter 10. årstrinn
- Etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 - yrkesfaglige utdanningsprogram
- Etter Vg2 - studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 - studieforberedende utdanningsprogram
- Etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
- Vurdering
Etter 2. årstrinn
Muntlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lytte etter, forstå, følge regler for turtaking og gi respons til andre i samtaler, i små og store grupper
- lytte etter, forstå og gjengi informasjon
- leke, improvisere og eksperimentere med håndform, rytme, bevegelse, tegn og meningsbærende elementer
- uttrykke seg sammenhengende om opplevelser, erfaringer, egne følelser og meninger
- kommunisere med andre ved hjelp av digitale medier
- samtale om hvordan valg av tegn, ansiktsuttrykk og kroppsspråk skaper ulik mening i tegnspråktekster
- samtale om hva en tolk gjør
Tegnspråktekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- vise forståelse for sammenhengen mellom håndformer og bokstaver
- avlese enkle tekster med sammenheng og forståelse og samtale om innholdet
- bruke egne kunnskaper og erfaringer for å forstå og kommentere innholdet i avleste tekster
- opptre i ulike roller gjennom rollespill, drama og fortelling
- arbeide kreativt med tekstskaping på tegnspråk
- lage enkle beskrivende og fortellende tekster på tegnspråk
- uttrykke egne tekstopplevelser gjennom tegnspråk, tegninger, bilder og bevegelse
Språk, litteratur og kultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- samtale om noen likheter og forskjeller mellom tegnspråk og norsk
- samtale om likheter og forskjeller i ulike teksttyper
- kjenne til ulike håndalfabetet
- samtale om steds- og persontegn og diskutere opprinnelse til slike tegn
- samtale om personer og handling i eventyr og fortellinger
Side 6 Av 14