Læreplan i norsk tegnspråk (NOR4-04)

Etter 10. årstrinn

Muntlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • uttrykke og begrunne egne meninger i diskusjoner og vurdere hva som er saklig argumentasjon
  • drøfte hvordan språkbruk kan virke diskriminerende og trakasserende
  • delta i samtaler om litteratur, teater og film med spesiell vekt på døvekultur
  • vurdere egne og andres tegnspråklige framføringer etter faglige kriterier
  • forstå og gjengi enkle ytringer med «International Sign» - IS
  • gjøre rede for retten til å bruke tolk

Tegnspråktekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • avlese, oppsummere hovedinnholdet og trekke ut relevant informasjon i tegnspråktekster
  • orientere seg i store tekstmengder for å finne relevant informasjon
  • avlese kritisk og vurdere om tekster er troverdige
  • drøfte ulike måter å argumentere på i tegnspråktekster
  • analysere og drøfte ulike uttrykksmåter og tekststrukturer i tegnspråk
  • gjenkjenne de språklige virkemidlene humor, ironi, kontraster, sammenligninger, symboler og språklige bilder og bruke dem i egne tekster
  • vurdere estetiske virkemidler i sammensatte tekster og reflektere over hvordan vi påvirkes av språk, lyd og bilder
  • tolke og vurdere ulike former for sammensatte tekster
  • uttrykke seg med et variert tegnforråd og mestre formverk og tekstbinding i ulike typer tekster
  • produsere kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster med begrunnede synspunkter, tilpasset mottaker og formål
  • framføre enkle presentasjoner, gjenfortellinger, rollespill og dramatiseringer med utgangspunkt i litteratur, teater eller film
  • vurdere egne og andres tekster og egen tekstskaping ved hjelp av kunnskap om språk og tekst
  • bruke digitale verktøy til arkivering og systematisering av eget arbeid
  • bruke ulike medier, kilder og estetiske uttrykk i egne tegnspråkfaglige og tverrfaglige tekster

Språk, litteratur og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for hvilke verdier og tenkemåter som kommer fram i ulike tegnspråktekster
  • drøfte den tegnspråklige fortellertradisjonen i egen og andre døvekulturer før og nå
  • gjøre rede for ulike arenaer hvor døvekulturen utspilles, og drøfte endringer i døvesamfunnet i Norge i et historisk perspektiv
  • drøfte hvordan døve framstilles i litteratur, teater og film
  • gjøre rede for og sammenligne rettighetene til tegnspråklige og samiske/minoritetsspråklige i Norden og i andre deler av verden
  • forstå og gjengi et utvalg tekster på svensk og dansk tegnspråk og norsk tegnspråk
  • beherske grammatiske begreper som beskriver hvordan språk er bygd opp
  • beskrive likheter og forskjeller mellom ulike varianter av norsk tegnspråk og mellom ulike nordiske tegnspråk
  • gjøre rede for likheter og forskjeller i slang og ungdomsspråk på tegnspråk og norsk
  • drøfte spørsmål knyttet til kultur, språk og identitet
  • bruke tegnspråktekster og annen bilde- og tekstinformasjon som er hentet fra bibliotek, Internett og massemedier, utvise kildekritikk og referere til kildebruken
  • presentere resultatet av fordypning i et selvvalgt emne knyttet til tegnspråk, døves historie, kultur og organisasjonsliv, og begrunne egne valg

Side 9 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!