Læreplan i norsk tegnspråk (NOR4-04)

Etter 4. årstrinn

Muntlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lytte etter, gjenfortelle, forklare og reflektere over innholdet i tegnspråktekster
  • bruke et egnet tegn- og begrepsforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne følelser og meninger
  • samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjoner, og praktisere regler for gruppesamtaler
  • ta imot, gi og forklare beskjeder
  • forklare hvordan man gjennom språk kan krenke andre
  • samtale om hvordan man bruker tolk

Tegnspråktekster

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • avlese, forstå, sammenfatte og samtale om innholdet i tegnspråktekster for barn
  • trekke slutninger på grunnlag av forståelse for sammenhengen mellom hovedinnhold og detaljer i tekster
  • finne opplysninger i sammensatte tekster
  • gjenfortelle enkle tekster fra norsk til tegnspråk og fra tegnspråk til norsk
  • lage enkle fortellende, beskrivende og argumenterende tekster på tegnspråk
  • diskutere og vurdere egne og andres tekster
  • gjenkjenne og bruke de språklige virkemidlene gjentakelse, kontrast og enkle språklige bilder
  • bruke digitale verktøy i arbeid med tekstskaping
  • ordne tekster med tittel, innledning, hoveddel og avslutning
  • lage fortellinger ved å kombinere tegnspråk og bilder
  • framføre tegnspråktekster for medelever

Språk, litteratur og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utforske og kjenne til språkets grunnleggende formverk
  • samtale om noen språklige virkemidler i tegnspråktekster
  • uttrykke tanker om tekster fra ulike tider og kulturer
  • gi uttrykk for egne opplevelser og meninger om barnelitteratur, teater, filmer, dataspill og TV-programmer
  • beskrive geografiske varianter av norsk tegnspråk
  • gjenkjenne og avlese noe svensk enhåndsalfabet
  • avlese og forstå noe svensk og dansk tegnspråk
  • beskrive hvordan ulike elementer i tegnspråk fungerer sammen
  • beskrive likheter og forskjeller i døvekulturen og norsk kultur for hørende før og nå
  • gi en enkel presentasjon av enhåndsalfabetet, tohåndsalfabetet og det samiske håndalfabetet
  • beskrive møteplasser for døvekultur før og nå

Side 7 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!