Erfaringer og vurderinger med eksamen 2022 og prioriteringer for 2023

2. Årets eksamensgjennomføring

Eksamensgjennomføringen har også i år vært preget av den pågående koronapandemien. Vi gjennomførte en risikovurdering for gjennomføring av eksamen våren 2022 som tok hensyn til smittevern og spørsmål om elevenes læring, etter oppdrag fra KD. I vurderingen ble det lagt til grunn tre sentrale hensyn; likebehandling og en rettferdig sluttvurdering, elevenes motivasjon, trivsel og læring og praktisk gjennomførbarhet. Vurderingen konkluderte med en anbefaling om å avlyse eksamen for elever, men gjennomføre for privatister og elever med særskilte krav til eksamen. Anbefalingen ble tatt til følge og eleveksamen ble avlyst.

Årets to eksamensgjennomføringer for privatister gikk som normalt uten større hendelser og uten spesielle smitteverntiltak.  

2.1 Sentralt gitt skriftlig eksamen i tall

Vi har i år utarbeidet eksamensoppgaver i ca. 470 ulike fagkoder. Det er flere enn vanlig, på grunn av overgangsordninger der noen fag har eksamen både etter LK20 og LK06.

Våren 2022 ble det avlagt 54 eksamener i grunnskoleopplæringen for voksne. I videregående opplæring ble det avlagt 35 800 eksamener. Omtrent 2,9 prosent var eleveksamener og 97,1 prosent var privatisteksamener. Omtrent 4,8 prosent ble avlagt i ny gjennomføringsløsning, mens 95,2 prosent ble avlagt i det gamle. Antall avlagte eksamener er langt lavere enn vanlig fordi eleveksamen ble avlyst våren 2022.

Høsten 2022 ble det avlagt til sammen 27 700 eksamener i videregående opplæring ─ det er færre enn vanlig for høsteksamen. 97,1 prosent var privatisteksamener mens de øvrige ble avlagt av elever med rett til enten særskilt, utsatt eller ny eksamen. Omtrent 7,3 prosent ble avlagt i det nye gjennomføringssystemet, mens 92,7 prosent ble avlagt i det gamle. Totalfraværet for videregående på høsteksamen var 21,6 prosent. For våreksamen vil den vanlige måten å regne fravær på, bli misvisende på grunn av avlyste eksamener, men 82,2 prosent av påmeldingene til videregående eksamen ble ikke gjennomført. Lokalt gitt eksamen er ikke regnet med i disse tallene. 

2.2 Eksamen i media

Mediesakene var i år særlig knyttet til våre vurderinger rundt avlysning av våreksamen 2022 for elever. I forbindelse med lærerstreiken som varte i nesten 14 uker, fikk vi noen mediehenvendelser om hvilke konsekvenser streiken kunne få for gjennomføring av eksamen våren 2023. Vi har formidlet at våreksamen vil gjennomføres som planlagt.

Under høsteksamen fikk vi kritikk på grunn av en matematikkoppgave som handlet om sammenhenger mellom energiforbruk og trening. Med tanke på unge som opplever kroppspress beklaget vi innholdet i oppgaven.  

2.3 Digitalisering av eksamen

Det ble gjennomført eksamener i ny gjennomføringsløsning både vår og høst med få tekniske problemer og lite behov for brukerstøtte. All nødvendig funksjonalitet for heldigital eksamensgjennomføring er nå på plass i det nye systemet.

Heldigital eksamen stiller høyere krav til utvikling og kvalitetssikring av innhold i eksamen som vil prege vårt videre arbeid med eksamen. Vi har hatt fokus på informasjon om innføringen av heldigital eksamen, gjennom blant annet møter med it-ansvarlige og skoleeiere og en ny animasjonsfilm til kandidatene. Vi gjennomfører brukertesting og observasjon med elever av hvordan systemet fungerer for å forbedre eksamen. Et eksempel på ny funksjonalitet utviklet i tett samarbeid med elever er en webkamera-løsning for å ta bilde av tegninger som en del av besvarelsen.

De fleste eksamener i 2022 ble fortsatt gjennomført med de gamle gjennomføringssystemene for oppgavelaging og gjennomføring (PGS). Det store skiftet vil komme våren 2023 – da vil bare fag med todelt eksamen og LK06-fag i overgangsordning gjennomføres i gammelt system. Administrasjonssystemet (PAS) blir brukt sammen med begge gjennomføringssystemene.

Forbedringer i 2022 har hatt fokus på tilpasning til ny gjennomføringsløsning. I tillegg har vi arbeidet mye med forbedring av universell utforming for store brukergrupper og etablert en samarbeidsgruppe med Statlig pedagogisk tjeneste (Statped), et arbeid som vil fortsette i 2023. Vi deltar også i et internasjonalt samarbeid om digitalisering av prøver og eksamener. I den forbindelse etablerer vi et konsortium med noen av medlemmene i nettverket for å lage et digitalt oppgavebibliotek hvor vi kan utveksle digitale oppgaver mellom land. Hensiktene er å lære av hverandres erfaringer med å utvikle digitale oppgaver.