Erfaringer og vurderinger med eksamen 2022 og prioriteringer for 2023

3. Eksamen i fagfornyelsen

I arbeidet med å utvikle innholdet til eksamen etter fagfornyelsen gjør vi endringer for å forbedre kvaliteten på eksamen ut fra anbefalingene i eksamensgruppas rapport og økt kunnskapsgrunnlag om kvaliteten på sensuren.

Vårt utgangspunkt for å utvikle eksamen etter fagfornyelsen har vært at læreplanen skal ligge til grunn for både opplæringen og eksamen. Vi ser et dilemma å kommunisere at eksamen skal være et valid uttrykk for elevens sluttkompetanse som beskrevet i læreplanen i faget, samtidig som muligheten til å prøve hele bredden i faget er begrenset ut fra eksamensformen. Flere oppgaver på eksamen som vektlegger ulike deler av læreplanen kan bidra til dette. Vi har med fagfornyelsen vært tydeligere på at en skriftlig sentralt gitt eksamen ikke kan dekke hele læreplanen og at standpunkt gir rom for mer varierte vurderingssitasjoner som kan vise en større bredde i elevenes kompetanse.  

3.1 Sentralt gitt eksamen i fellesfagene

Våren 2022 ble det gjennomført sentralt gitt eksamen etter LK20/LK20S for alle fellesfag på 10. trinn, vg1 og vg2, samt programfag for studieforberedende for vg1 og vg2.

Våren 2023 skal det gjennomføres eksamen etter LK20/LK20S i alle fag, også vg3. Flere fagmiljøer i UH har også bidratt til eksamener i engelsk, norsk og matematikk. Vi bruker tilbakemeldingene fra referansegruppa for vurdering til å forbedre våre valg. Oppgavene lages fortsatt av lærere i skolen. Fagnemndene gjennomfører utprøvinger på skoler i flere fag og gjennomfører analyser for å hente inn erfaring i forkant av gjennomføringen. Utprøvingene skal gi oss informasjon om oppgavene faktisk måler det de skal, om kandidatene forstår oppgavene, vanskegrad osv.

Vi publiserer eksamensveiledninger med vurderingskriterier for lærere, kandidater og sensorer i forkant av eksamen. Vi vil gjennomføre analyser i etterkant av eksamen våren 2023 for å lære og forbedre ut fra erfaring med hvordan oppgavene og vurderingskriteriene har fungert når elevene igjen avlegger eksamen. 

Todelt eksamen i fagfornyelsen

Vi viderefører praksisen med todelte eksamener i fagkoder som har hatt det etter LK06. Ny teknologi og digitale hjelpemidler er en stadig mer integrert del av elevenes hverdag og påvirker hvordan elevene utvikler kompetanse gjennom opplæringen og hvordan kompetanse beskrives i læreplanen. I forbindelse med eksamen etter LK20 skulle ordningen med todelt eksamen fases ut med bakgrunn i ny læreplan og ny gjennomføringsløsning. Endringene i læreplanene har hatt bred oppslutning i sektor, men bortfall av del uten hjelpemidler på todelt eksamen i matematikk ble møtt med mye kritikk. I tillegg til matematikk, har fagene Fysikk 2, Biologi 2, Kjemi 2 og Samfunnsøkonomi 2 todelt eksamen. For å trygge en omforent forståelse av en eksamen som tar hensyn til disse fagenes egenart og organisasjonenes ståsteder, viderefører vi todelt eksamen og venter med å innføre endringer. Vi utreder også mulige løsninger for å gjennomføre todelt eksamen når eksamen blir mer digital.

Eksamen i matematikk

Den partsnedsatte arbeidsgruppen i matematikk anbefalte å videreføre todelt eksamen i matematikk for å ivareta behovet for å sikre tilstrekkelig opplæring i tekniske ferdigheter uten bruk av hjelpemidler og sikre at elevene vår vist en bredde i løsningsstrategier som også inkluderer strategier uten hjelpemidler. Vi viderefører todelt eksamen i matematikk felles- og programfag og har på kort sikt iverksatt nye tiltak for å forstå hvordan vi kan ivareta dette behovet på eksamen. Det innebærer økt bruk av utprøvinger, metodisk analyse og bearbeiding av oppgaver med fokus på å styrke viktige kvaliteter ved eksamen, som gyldighet, pålitelighet og rettferdighet. I år ble også oppgavene Matematikksenteret har bistått med avsluttet. Vi tar med oss erfaringene fra dette i arbeidet med våre fagnemnder videre. Erfaringene viser at utvikling av oppgaver til eksamen bør baseres på empirisk kunnskap fra utprøvinger om oppgavenes vanskegrad og oppgavenes evne til å skille mellom ulike nivåer av kompetanse.

Eksamen i norsk og samisk

Eksamen i norsk og samisk for 10. trinn og vg2 vil ha samme form i 2023 som i 2022. Oppgavene og vurderingskriteriene prøves ut på et større antall elever denne høsten. Eksamen i norsk for vg3 vil fortsatt ha to oppgaver i 2023. Ved siden av arbeidet med fagnemndene har vi samarbeidet med Skrivesenteret ved NTNU om endringer i norskeksamen til fagfornyelsen. Forslagene til ny norskeksamen hadde blant annet en oppgave mer på hver eksamen enn før. Dette ble møtt med mange innspill fra flere som ønsker å beholde eksamen som før. På bakgrunn av tilbakemeldinger fra blant annet referansegruppa for vurderingsfeltet har vi valgt å utrede og innføre endringer på eksamen mer gradvis enn vi først la opp til. For vg3 studieforberedende er det planlagt å prøve ut en eksamensmodell med tre oppgaver i norsk sidemål og i samisk som førstespråk. Med tre oppgaver kan man tematisere både språklige emner, tekstforståelse og refleksjon, slik at bredden i læreplanene kommer godt fram. To oppgavesett som ikke er helt like vil kunne prøve bredden i læreplanen bedre enn to oppgavesett med samme oppgavetyper. Modellen er tatt opp med språkorganisasjonene og Språkrådet og referansegruppen for vurdering. Oppgavesettene i norsk og samisk førstespråk for 10. trinn og vg2 yrkesfag har alle en struktur med tre oppgaver, én med vekt på tekstforståelse og to med vekt på tekstproduksjon.

3.2 Sentralt gitt eksamen i yrkesfagene

Våren 2022 ble det gjennomført sentralt gitt eksamen etter LK20 i åtte nye lærefag på yrkesfag (vg3-nivå). Våren 2023 vil det være mulig å melde seg opp til eksamen i alle nye læreplaner på yrkesfag for praksiskandidater og for elever uten ordinær opplæring. Det vil fortsatt være mulig å gjennomføre eksamen etter LK06 fram til 2024.

Det er satt i gang tiltak i flere fag som kan bidra til å øke kvaliteten på eksamensoppgaver og sensur:

  • flere oppgaver i et oppgavesett. I enkelte fag vil også oppgavene variere fra hvordan de var utformet i LK06 
  • eksamensveiledninger for kandidater og sensorer med fagspesifikke vurderingskriterier i et utvalg fag med mange kandidater. På lengre sikt vil Udir vurdere å lage vurderingskriterier i flere fag.
  • oppgavesett der deloppgavene er vektet for å gi kandidat og sensorer den samme informasjonen om hvor mye hver oppgave utgjør av hele eksamen.
  • eksempeloppgaver i et utvalg fag (med flest oppmeldte), i alle utdanningsprogram.
  • tilbakemeldinger på eksempeloppgavene fra bransjen, lærere på yrkesfaglig utdanningsprogram, faglig råd, m.fl.

I tillegg til de tiltakene som er påbegynt, vurderer Udir andre tiltak som kan bidra til å forbedre kvaliteten på eksamen og sensur. Det handler om å

  • tilby sensorene sensorskolering for å bidra til et tolkningsfellesskap, i samarbeid med fylkeskommunene.
  • vurdere om det er behov for at hjelpemiddelordningen for yrkesfag bør endres og i så fall utrede dette med fokus på en mer åpen tilgang på nettressurser for å gjøre oppgavene til eksamen så virkelighetsnære som mulig.
  • prøve ut oppgaver med kandidater for å se om de faktisk måler det de skal, om kandidatene forstår oppgavene etc.
  • innhente informasjon fra sensorene om eksamen og sensur i etterkant av fellessensuren.
  • vurdere behovet for å stille sterkere krav til kompetanse for sensorer som oppnevnes til å vurdere eksamen i yrkesfag, slik det er i forbindelse med fag- og svenneprøven.

3.3 Nye eksempeloppgaver

Vi har utarbeidet eksempeloppgaver i fag som skal ha første eksamen vår 2023 for nesten alle fellesfag, programfag for studieforberedende og et utvalg yrkesfag. Disse er publisert på udir.no sammen med informasjon om eksamen. Alle eksempeloppgavene er utarbeidet i ny gjennomføringsløsning med unntak av eksempeloppgavene for todelt eksamen.

I tilknytning til eksempeloppgavene ble det også gitt en spørring til hvert enkelt eksempelsett der alle som ønsket fikk mulighet til å gi tilbakemeldinger på oppgavesettet. Referansegruppa for vurdering ble også oppfordret til å gi tilbakemelding på eksempeloppgavene. 

3.4 Samlinger for potensielle sensorer til våreksamen

Vi har i høst gjennomført eksamenssamlinger for både grunnskolen og videregående som et ledd i en større plan for oppfølging av sensorer og potensielle sensorer skoleåret 2022/2023.

For grunnskolen ble det gjennomført ti digitale samlinger i samarbeid med Statsforvalteren, en samling for hvert embete. For videregående ble det holdt fire fysiske samlinger på Gardermoen med overnatting. De fire samlingene var fordelt på fag; norsk og samisk, realfag, samfunnsfag og språkfagene. Innholdet i samlingene både for grunnskolen og videregående bestod i hovedsak av informasjon om endringene i eksamen etter innføring av ny læreplan. Det var i flere fag gruppearbeid og for noen fag også mulighet til å prøve å vurdere elevsvar fra utprøvinger.

Antall deltakere på grunnskolesamlingene var omtrent 3 500. På samlingene på Gardermoen for videregående var det rundt 2 300 deltakere.