Erfaringer og vurderinger med eksamen 2022 og prioriteringer for 2023

1. Innledning

Vi oppsummerer her årets arbeid med eksamen i Utdanningsdirektoratet (Udir) til Kunnskapsdepartementet (KD) og beskriver våre foreløpige prioriteringer for 2023.

Forberedelsen til våreksamen 2022 ble preget av koronapandemien. Alle eksamener ble avlyst for de fleste elever, men gjennomført for privatister.

Arbeidet med å forbedre kvaliteten ved dagens eksamen fortsetter og gjør at vi må tenke nytt om hvordan vi utvikler og gjennomfører eksamen. Samtidig utreder vi også videreutvikling av vurderingsordningen på lang sikt. Våren 2023 gjennomføres eksamen for elever etter LK20 og LK20S i ny gjennomføringsløsning for alle trinn i alle fagkoder, med unntak av todelte eksamener som fortsatt vil benytte gammelt system. Samtidig gjennomføres fortsatt eksamener etter LK06 og LK06S i mange fag for privatister.

Vi har publisert eksempeloppgaver for de fleste eksamener etter LK20 og LK20S med egne spørringer med mulighet for tilbakemeldinger fra elever og lærere. Vi har også gjennomført utprøvinger av mange oppgavetyper med elever for å trygge at de fungerer godt. Referansegruppa for vurdering har gitt en rekke innspill ved endringene i eksamen som får betydning for våre valg. Endringene for eksamen etter fagfornyelsen er derfor mindre enn det vi la opp til i våre første forslag til eksamener i flere fag. Vi fortsetter inntil videre med todelt eksamen i gammelt system. Flere endringer gjøres i mindre steg over flere år og vi utreder alternative løsninger på lengre sikt.

I 2023 vil vi foruten våre faste oppgaver prioritere arbeid med:

  • tiltak for å sikre gjennomføring av våreksamen og bruk av ny gjennomføringsløsning
  • tiltak for å forbedre kvaliteten ved eksamen etter fagfornyelsen
  • utredning av mulige løsninger på sikt for todelt eksamen og hjelpemiddelregulering
  • utprøving av nye eksamensformer og forsøk uten karakter i orden og oppførsel
  • forskningsoppdrag om eksamen og standpunkt
  • langsiktig arbeid for styrket sluttvurderingspraksis