Erfaringer og vurdering av eksamen 2014 og 2015

4. Utprøving av ekstra gjennomføring av eksamen i matematikk i Troms

I oppdragsbrev 31-12 Utprøving av ny sentralt gitt eksamen i matematikk fikk Utdanningsdirektoratet i oppdrag å utarbeide eksamensoppgaver og gjennomføre sensur for elever som strøk til eksamen og som gjennomførte sommerskole i regi av Troms fylkeskommune. Utprøvingen ble gjennomført våren 2013 og 2014 og har blitt evaluert av Rambøll. 

Bakgrunnen for utprøvingen var at Troms fylkeskommune ønsket å gjennomføre forsøk med tilbud om toukers sommerskole og ny sentralt gitt eksamen i fellesfaget matematikk i videregående opplæring (2P og 2P-Y) for elever som hadde fått karakteren 1 ved ordinær eksamen samme år. Formålet med forsøket var å prøve ut om sommerskole og eksamen i august vil gjøre det lettere å motivere elever til å gjennomføre ny eksamen enn om de måtte vente med å ta eksamen til november/desember. 

Sluttrapporten for evaluering av forsøket ble oversendt Kunnskapsdepartementet 19.11.2014. Hovedfunn fra evalueringen av gjennomføringen sommeren 2014 er: 

  • Antall påmeldte til sommerskolen august 2014 er lavt (15) i forhold til de elevene som fikk karakter 1 ved ordinær eksamen våren 2014 (49).
  • 14 elever tok ny eksamen
  • 7 av 15 elever fikk karakteren 1
  • 7 av 15 elever fikk karakteren 2 eller 3
  • 2 elever klaget på eksamenskarakteren i MAT1015, klagene medførte ingen enderinger
  • Budsjettrammen for 2014 fordelt på disse elevene er ca. 50 000 kroner per elev. Fordelt på antall elever (7) som besto eksamen er budsjettrammen ca. 100 000 kroner per elev. 

Evalueringen viser at elevene som deltar på sommerskolen er svært motiverte, og opplever sommerskolen som et godt tilbud. Motivasjonen er knyttet til målsettingen om å bestå eksamen og må sees i sammenheng med elevenes ønsker for fremtiden. 

Elevene som ikke deltar på sommerskolen oppgir ulike årsaker til dette. Enkelte forteller at de har en sommerjobb som forhindrer dem fra å delta, andre oppgir at de ikke har fått eller ikke har sett informasjonen om tilbudet, og noen oppgir at de er så lei av skolen at de ønsker seg et friår. Det varierer i hvilken grad elevene som har strøket til eksamen har planer om å ta opp igjen eksamen. 

Det fremgår også av evalueringen at disse elevene over tid har hatt vanskeligheter med matematikk, og at det gjerne er i ungdomsskolen og starten av videregående at disse vanskelighetene blir presserende. Fellestrekket i elevenes fortellinger om tidligere matematikkundervisning er at de ikke har fått tilstrekkelig oppfølging av lærer og at undervisningen i for liten grad er tilpasset deres nivå. Elevene ser dette i sammenheng med antallet elever i klassen og opplever at det kan være vanskelig å få hjelp, samt at det kan være vanskelig å spørre om hjelp når det er mange elever per lærer. Samtidig oppgir elevene at en del av årsaken til vanskelighetene skyldes deres egen (manglende) innsats, for eksempel tidlig i opplæringsløpet. 

Direktoratets vurdering

Selv om deltakerne på sommerskolen er fornøyde med tilbudet, mener Utdanningsdirektoratet at sommerskole med ny eksamen i august er et kostbart og omfattende tiltak for få elever. Det fremkommer av evalueringen at dette er elever som over lang tid har strevd med matematikk, og som burde ha fått hjelp tidligere i opplæringsløpet. Når kostnadene til hver elev som deltar på sommerskolen er ca. 50 000 kroner (100 000 dersom vi tar utgangspunkt i de som består eksamen), vil det etter direktoratets vurdering gi en langt bedre utnyttelse av midlene dersom dette brukes til å gi elevene en bedre tilpasset opplæring før de stryker til eksamen.