Erfaringer og vurdering av eksamen 2014 og 2015

3. Ny forskrift for lokalt gitt muntlig eksamen

Skoleåret 2013/2014 trådte nye regler for lokalt gitt muntlig eksamen i kraft. Endringene består i hovedsak av at: 

  • Elevene skal gjennomføre muntlig eksamen med en obligatorisk forberedelsedel, der elevene får oppgitt tema og skal forberede en presentasjon.
  • Eleven får vite hvilket fag han eller hun er kommet opp i 48 timer før eksamen og tema for eksamen 24 timer før eksamen.
  • Under eksamen skal eleven presentere temaet som er forberedt i forberedelsedelen.
  • Det eneste tillatte hjelpemidlet er elevens egne notater fra forberedelsedelen. Dette inkluderer relevante hjelpemidler for å holde en presentasjon, som for eksempel Powerpoint.
  • Eksamen kan ikke gjennomføres på mandager og første dag etter helligdag/høytidsdag. 

I løpet av høsten 2013 fikk Utdanningsdirektoratet mange henvendelser fra skoleeiere og skoler som var usikre på hvordan de skulle tolke de nye reglene. Hovedvekten av henvendelsene dreide seg om tre forhold: organisering av forberedelsedelen som obligatorisk skoledag, problemstillinger knyttet til den forberedte presentasjonen og vurdering av denne, samt bruk av lyttetekster i engelsk og fremmedspråk innenfor de nye rammene. 

De nye reglene har vært tematisert i direktoratets møter med fylkeskommuner og fylkesmenn, i tillegg inviterte vi representanter fra fylkesmannsembetene, fylkeskommuner, kommuner, Norsk lektorlag, Utdanningsforbundet, Elevorganisasjonen, skoleledere, lærere, Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen og Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo til et dialogmøte 08.12.2014 

Tilbakemeldinger fra eksamensgjennomføringen og dialogmøtet

Fylkeskommunene og fylkesmennene bekreftet at de nye reglene skapte en del usikkerhet i forkant av eksamen, noe som gjorde at behovet for kompetanseheving på feltet var merkbart gjennom skoleåret. De fleste understreket også at de fra skoleeiersiden og fylkesmannsembetene prioriterte dette arbeidet høyt, og at selve eksamensgjennomføringen forløp rolig. Flere fylkesmenn melder også om nedgang i antall klager på muntlig eksamen, og knytter det til den oppmerksomheten muntlig eksamen fikk dette året. 

I dialogmøtet ble det pekt på noen forhold ved muntlig eksamen som bør presiseres. Disse er i tråd med øvrige henvendelser vi har fått om muntlig eksamen. 

Det ble uttrykt ønske om en presisering av hvordan tiden fra eksamenstrekket kunngjøres, 48 timer før eksamen, til forberedelsestiden, 24 timer før eksamen, skal benyttes. På dialogmøtet kom det frem at det er store variasjoner i hvordan dette løses lokalt og regionalt. Det ble gitt eksempler på at noen skoler la til rette for ordinær undervisning, mens andre la til rette for «lesedag» der elevene kan forberede seg til eksamen. 

Det ble også påpekt at forholdet mellom presentasjonsdelen og eksamineringen har skapt usikkerhet. Sensorene skal vurdere den kompetansen elevene viser under eksamen. Samtidig er det presisert i forskrift til opplæringsloven at forberedelsen ikke er grunnlag for vurdering. Dette skillet opplever noen som krevende. Eksamen handler om at elevene skal få vist det de kan i faget, innenfor de rammene som eksamen gir. Til muntlig eksamen kreves det derfor at sensorene følger opp det elevene viser av kompetanse under presentasjonen i eksamineringen. Dette er nødvendig for å avdekke og bekrefte den kompetansen eleven har vist under presentasjonen, og for at sensorene skal få et riktig bilde av det elevene faktisk kan. Dette krever høy vurderingskompetanse hos sensorene, og god skolering på lokalt nivå. 

Både i henvendelser til oss, og på dialogmøtet ble bruk av lytteprøver i engelsk og fremmedspråk tematisert. Mange steder har det vært vanlig praksis å gi elevene en tekst å lytte til rett før eksamen (ofte 30 min før eksamen starter), som så elevene har fått spørsmål knyttet til. Med de nye reglene ble det presisert at forberedelsen skal være 24 timer for alle. Det er dermed ikke lenger mulig å gi lytteprøver som egen forberedelsesdel. På dialogmøtet kom det fram at det er behov for klarere retningslinjer for hvordan lytteprøver kan brukes på muntlig eksamen. 

Når det innføres nye regler for eksamen er det direktoratets erfaring at det skaper mye engasjement, og generer mange henvendelser til oss. Det er en naturlig del av det å endre på premissene for noe som er så viktig for elevene som det eksamen er. vi har i tråd med det mønsteret vi har sett i henvendelser til oss endret og justert på vår informasjon om lokalt gitt muntlig eksamen. vi vil også fortsette å tematisere dette i aktuelle møtepunkt slik at sektor utvikler forståelse og praksis i tråd med intensjonene i det nye regelverket.