Erfaringer og vurdering av eksamen 2014 og 2015

2. Nettbaserte læringsressurser på eksamen

Siden innføringen av Kunnskapsløftet har det skjedd en utvikling mot at stadig flere læremidler, oppslagsverk og ordbøker er nettbaserte. Til eksamen er alle hjelpemidler tillatt, med unntak av Internett eller andre hjelpemidler som tillater kommunikasjon. 

Utdanningsdirektoratet får mange henvendelser fra skoler som ønsker å benytte nettbaserte ordbøker til eksamen. Disse skolene har kjøpt inn og bruker nettbaserte ordbøker aktivt i opplæringen. Skolene opplever det derfor som urimelig at elevene ikke kan benytte de samme ordbøkene på eksamensdagen som i opplæringen for øvrig. Ved slike henvendelser viser direktoratet til at det er et lokalt ansvar å gjennomføre eksamen i tråd med regelverket. 

Direktoratet støtter imidlertid skolene i at elevene bør ha tilgang til å bruke de læringsmidlene og ressursene de har brukt i opplæringen. Hensikten med ordningen med alle hjelpemidler tillatt er jo nettopp at elevene sammen med lærerne sine kan velge de hjelpemidlene som er formålstjenlige for den enkelte. Ofte vil dette være de ressursene de har jobbet med under opplæringen. For eksamen i grunnskolen inkluderer også dette de nettbaserte ressursene som utarbeides til forberedelsesdagen, og som elevene i dag enten må lagre i offline-versjoner eller printe ut. 

Utdanningsdirektoratet har besluttet at det fra og med våren 2015 vil være mulig å benytte nettbaserte hjelpemidler under eksamen. Dette forutsetter at skolene er i stand til å isolere aktuelle IP-adresser og på den måten sørge for at elevene ikke har tilgang til Internett utover det skolene kontrollerer. Det er utarbeidet egen informasjon om dette på direktoratets nettsider som også er tilsendt skoler og skoleeiere.