Innspill til strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage, grunnskole og videregående opplæring 2023–2030

Svar til Kunnskapsdepartementet på oppdrag gitt som tillegg til tildelingsbrev nr. 14-2022

Digital infrastruktur

Begrepet digital infrastruktur blir ofte i IT-sammenheng assosiert med nettverk, lagring og maskiner. I denne sammenhengen benytter vi begrepet digital infrastruktur i bred forstand, både nettverk, lagring og maskiner, men også mellomvare, data og applikasjoner. Noen ganger er verdien av hele systemet større enn summen av delene i systemet, og denne mer-verdien er knyttet til relasjonene og samhandlingene mellom delene – da snakker vi om et økosystem.

Barnehager og skoler bruker en rekke ulike digitale pedagogiske og administrative løsninger. Når disse samspiller og deler data i et velfungerende økosystem, får barn i barnehage, elever, lærlinger, lærere og instruktører økt nytte av dem. I utdanningssektoren er vi avhengige av sentrale felleskomponenter og standarder for å at økosystemet skal fungere. Eksempel på dette er Feide som identifiserer elever og lærere, gir dem tilgang til systemer og kobler dem sammen slik at læreren "ser" sine elever i ulike digitale læringsressurser.

Et digitalt økosystem handler ikke bare om bruk, men også om finansiering, anskaffelse, implementering og forvaltning over tid.