Årsrapport 2021

Del I Melding frå leiaren

For skole- og barnehageområdet og for barn og unge har koronapandemien vært en samfunnskrise med store konsekvenser. Gjennom hele pandemien har vår målsetting vært å bidra til at barn og unge får et best mulig barnehage- og opplæringstilbud med mest mulig tilstedeværelse på skolen og i barnehagen. Det sosiale fellesskapet i barnehager og skoler er grunnleggende for læring, mestring og trivsel. Vår tilnærming og rolle i krisehåndteringen har endret seg underveis i pandemiens ulike faser. Det å tydelig framheve behovene og rettighetene på vegne av barn og unge har blitt viktigere for oss etter hvert som pandemien har trukket ut i tid. Vi har erfart at det ikke finnes tilstrekkelige tiltak som kan kompensere for fysisk tilstedeværelse i skole og barnehage.

Retten til et trygt og likeverdig barnehage- og opplæringstilbud har blitt satt på prøve gjennom pandemien. Vi har derfor brukt mye tid på å veilede om vårt midlertidige koronaregelverk og covid-19-forskriften. Vi og statsforvalterne har også prioritert å følge opp at barnehage- og skoleeiere følger regelverket. Til tross for at mange skole- og barnehageeiere har strukket seg langt for å gi barn og elever et best mulig tilbud, vet vi at mange elever ikke har fått det tilbudet de har krav på. Pandemihåndteringen har påvirket vår kapasitet til å jobbe med andre deler av regelverksforvaltningen. Det har blant annet ført til at vi ikke har kommet så langt som vi hadde planlagt, i enkelte av våre utviklingsoppgaver på dette området.

Vi har i 2021 prioritert pandemihåndtering gjennom å styrke og bruke kunnskapsgrunnlaget om konsekvenser av smitteverntiltak, og vi har samarbeidet tett med helselinjen, statsforvalterne, organisasjoner og departementet. Samarbeidet mellom Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet har gjort det mulig å se smitteverntiltak og helsefaglige vurderinger i sammenheng med skole- og barnehagefaglige hensyn og de sektorene som smitteverntiltakene skal virke i. Dette har vært svært nyttig, og vår erfaring er at det tette samarbeidet har bidratt til å holde skoler og barnehager åpne selv når det har vært mye smitte i samfunnet. Vi har likevel erfart at det har vært nødvendig med en tydelig sektorstemme på vegne av barn og unge, og skole- og barnehageområdet, som motvekt til de rene helsefaglige eller smittevernfaglige vurderingene.

Innføringen av det nye læreplanverket LK20 og LK20S har vært preget av pandemien. Særlig får vi tilbakemeldinger om at pandemihåndteringen har gått utover det kollektive utviklingsarbeidet på skolene. Skal vi nå ambisjonene i fagfornyelsen om å utvikle aktive, nysgjerrige og skapende elever og lærlinger som medvirker i egen læring, må vi utvikle undervisnings- og vurderingspraksisen. Mange skoler var godt i gang med dette da pandemien traff oss. Når vi nå er tilbake til en mer normal hverdag, er det etter vår vurdering behov for å prioritere arbeid med å øke forståelse for og bruk av læreplanene. Dette skal vi gjøre gjennom en aktiv forvaltning hvor vi jobber målrettet med å innhente kunnskap og bruke den som grunnlag for videreutvikling av virkemidlene våre. Dette inkluderer en satsing på å utvikle standpunktvurdering og eksamen, fordi sluttvurdering er sentralt for hvordan kompetanse blir forstått i fagene.

For at vi skal nå målene om at alle barn og elever skal lære, mestre og trives i trygge læringsmiljø, er de ansattes kompetanse avgjørende. Vi har i 2021 videreutviklet våre tilbud og også utviklet nye tilbud, både innenfor videreutdanningsfeltet og i de kollektivt rettede etterutdanningstilbudene i barnehage og skole. På tross av koronasituasjonen har det vært høy aktivitet på alle felt. En konsekvens av pandemien har vært at flere tilbud har blitt flyttet til digitale arenaer. Tilbakemeldingene fra deltakerne på videreutdanningstilbudene viser at dette i stor grad har fungert godt. De opplever at utdanningen er relevant og har høy kvalitet. En utfordring er at kapasiteten til å nyttiggjøre seg av etter- og videreutdanning er forskjellig hos de ulike barnehage- og skoleeiere. I arbeidet med tiltakene har vi, i tillegg til å utvikle tilbud, vært opptatt av hvordan vi kan nå alle som har behov for kompetanseutvikling.

Pandemien har medført mange ulike utfordringer for vår sektor, men den har også gitt oss viktige erfaringer. Erfaringene fra de siste to årene har tydeliggjort betydningen av Utdanningsdirektoratets mandat – læring, mestring og trivsel for alle barn og unge. Når vi nå ser frem imot pandemiens slutt, og en mer normal barnehage- og skolehverdag, begynner arbeidet med utfordringene pandemien har medført, utnytte de mulighetene pandemien har gitt, og ikke minst, ha større fokus på våre faste kjerneoppgaver.

Bilde av signaturen til direktør Hege Nilssen

Hege Nilssen