Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 7. trinn

  • gjennomføre
    en samfunnsfaglig undersøkelse og presentere
    resultatene ved hjelp av egnede digitale verktøy
  • presentere
    en aktuell nyhetssak og reflektere
    over forskjeller mellom fakta, meninger og kommersielt budskap i mediebildet
  • sammenligne
    hvordan ulike kilder, inkludert fortellinger og kart, kan gi ulik informasjon om samme tema, og reflektere
    over hvordan kilder kan brukes til å påvirke og fremme bestemte syn
  • utforske
    hvordan mennesker i fortiden livnærte seg, og samtale om hvordan sentrale endringer i livsgrunnlag og teknologi har påvirket og påvirker demografi, levekår og bosettingsmønstre
  • beskrive
    geografiske hovedtrekk i ulike deler av verden og reflektere
    over hvordan disse hovedtrekkene påvirker menneskene som bor der
  • reflektere
    over hvorfor konflikter oppstår, og drøfte
    hvordan den enkelte og samfunn kan håndtere konflikter
  • utforske
    ulike sider ved mangfold i Norge og Sápmi/Sábme/Saepmie og reflektere
    over menneskers behov for å være seg selv og for å høre til i fellesskap
  • drøfte
    hva likeverd og likestilling betyr for et demokrati, og drøfte
    hvordan man kan motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering
  • samtale om menneske- og likeverd og sammenligne
    hvordan menneske- og urfolksrettigheter har blitt og blir ivaretatt i ulike land
  • utforske
    hovedtrekk ved historien til samene og de nasjonale minoritetene i Norge og presentere
    rettigheter samene og de nasjonale minoritetene i Norge har i dag
  • reflektere
    over hvordan kommersiell påvirkning kan virke inn på forbruk, personlig økonomi og selvbilde
  • utforske
    og presentere
    en global utfordring ved bærekraftig utvikling og hvilke konsekvenser den kan ha, og utvikle
    forslag til hvordan man kan være med på å motvirke utfordringen og hvordan samarbeid mellom land kan bidra
  • reflektere
    over egen og andres deltakelse i digital samhandling og drøfte
    hva det vil si å bruke
    dømmekraft, sett i lys av regler, normer og grenser
  • reflektere
    over variasjoner i identiteter, seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og egne og andres grenser knyttet til følelser, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte
    hva man kan gjøre om grenser blir brutt
  • beskrive
    sentrale hendelser som har ført fram til det demokratiet vi har i Norge og i Sápmi/Sábme/Saepmie i dag og sammenlikne hvordan enkeltmennesker har mulighet til påvirke beslutninger i ulike styresett
  • gi eksempler på hva lover, regler og normer er og hvilken funksjon de har i samfunn, og reflektere
    over konsekvenser av å bryte dem
  • reflektere
    over hvordan møter mellom mennesker har bidratt til å endre hvordan mennesker har tenkt og ulike samfunn har vært organisert

Underveisvurdering