Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 10. trinn

  • bruke
    samfunnsfaglige metoder og digitale ressurser i egne undersøkelser, presentere
    funn ved hjelp av digitale verktøy og drøfte
    hvor gyldige og relevante funnene er
  • vurdere
    på hvilke måter ulike kilder, inkludert fortellinger og kart, gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere
    over hvordan algoritmer, ensrettede kilder eller mangel på kilder kan prege vår forståelse
  • drøfte
    hvordan framstillinger av fortiden, hendelser og grupper har påvirket og påvirker folks holdninger og handlinger
  • utforske
    hvordan teknologi har vært og fremdeles er en endringsfaktor, og drøfte
    innvirkningen teknologien har hatt og har på enkeltmennesker, samfunn og natur
  • reflektere
    over hvordan mennesker har kjempet og kjemper for forandringer i samfunnet og samtidig har vært og er påvirket av geografiske forhold og historisk kontekst
  • sammenligne
    hvordan politiske, geografiske og historiske forhold påvirker levekår, bosettingsmønstre og demografi i forskjellige deler av verden i dag
  • gjøre rede for
    årsaker til og konsekvenser av sentrale historiske og nåtidige konflikter og reflektere
    over om endringer av noen betingelser kunne ha endret konfliktene
  • gjøre rede for
    årsaker til og konsekvenser av terrorhandlinger og folkemord, som holocaust, og reflektere
    over hvordan ekstreme holdninger og ekstreme handlinger kan forebygges
  • utforske
    og beskrive
    hvordan menneske- og urfolksrettigheter og andre internasjonale avtaler og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, menneskers liv og likestilling og likeverd
  • gjøre rede for
    fornorskning av samene og de nasjonale minoritetene og uretten de har vært utsatt for, og reflektere
    over hvilke konsekvenser dette har hatt og har på individ- og samfunnsnivå
  • beskrive
    ulike dimensjoner ved bærekraftig utvikling og hvordan de påvirker hverandre, presentere
    tiltak for mer bærekraftige samfunn og vurdere
    tiltakene i lys av tradisjonelle samiske næringer
  • vurdere
    hvordan arbeid, inntekt og forbruk kan påvirke personlig økonomi, levestandard og livskvalitet
  • reflektere
    over likheter og ulikheter i identiteter, levesett og kulturuttrykk i og utenfor Sápmi/Sábme/Saepmie og drøfte
    muligheter og utfordringer ved mangfold
  • utforske
    og reflektere
    over egne digitale spor og muligheten for å få slettet sporene og å verne om egen og andres rett til privatliv, personvern og opphavsrett
  • reflektere
    over hvordan identitet, selvbilde og egne grenser utvikles og utfordres i ulike fellesskap, og presentere
    forslag til hvordan man kan håndtere påvirkning og uønskede hendelser
  • reflektere
    over hvilke aktører som har makt i samfunnet i dag, og hvordan de begrunner standpunktene sine
  • utforske
    ulike plattformer for digital samhandling og reflektere
    over hvordan digital deltakelse og samhandling påvirker formen på og innholdet i samfunnsdebatten
  • beskrive
    sentrale lover, regler og normer og drøfte
    hvilke konsekvenser brudd på disse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
  • beskrive
    trekk ved de politiske systemene og velferdssamfunnene i Norge og Sapmi/Sabme/Saepmie og reflektere
    over sentrale utfordringer

Underveisvurdering

Standpunktvurdering