Informasjonsteknologi (INF01‑02)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter informasjonsteknologi 2

  • utforske og vurdere muligheter, utfordringer og konsekvenser ved bruk av informasjonsteknologi i ulike sammenhenger
  • drøfte etiske dilemmaer som oppstår som en konsekvens av informasjonsteknologi, både for individ og samfunn
  • utforske og vurdere alternative løsninger for design og implementering av et program
  • anvende objektorientert modellering til å beskrive et programs struktur
  • utvikle objektorienterte programmer med klasser, objekter, metoder og arv
  • vurdere og bruke strategier for feilsøking og testing av programkode
  • generalisere løsninger ved å utvikle og bruke gjenbrukbar programkode
  • vurdere brukervennligheten i egne og andres programmer og foreslå forbedringer
  • velge og bruke relevante systemutviklingsmetoder og -verktøy for samarbeid med andre
  • gjøre rede for standarder for lagring, utveksling og sikring av ulike typer data
  • bruke programmering til å innhente, analysere og presentere informasjon fra reelle datasett

Underveisvurdering

Standpunktvurdering