Informasjonsteknologi (INF01‑02)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter informasjonsteknologi 2

  • utforske
    og
    vurdere
    muligheter, utfordringer og konsekvenser ved bruk av informasjonsteknologi i ulike sammenhenger
  • drøfte
    etiske dilemmaer som oppstår som en konsekvens av informasjonsteknologi, både for individ og samfunn
  • utforske
    og
    vurdere
    alternative løsninger for design og implementering av et program
  • anvende
    objektorientert modellering til å
    beskrive
    et programs struktur
  • utvikle
    objektorienterte programmer med klasser, objekter, metoder og arv
  • vurdere
    og
    bruke
    strategier for feilsøking og testing av programkode
  • generalisere løsninger ved å
    utvikle
    og
    bruke
    gjenbrukbar programkode
  • vurdere
    brukervennligheten i egne og andres programmer og foreslå forbedringer
  • velge og
    bruke
    relevante systemutviklingsmetoder og -verktøy for samarbeid med andre
  • gjøre rede for
    standarder for lagring, utveksling og sikring av ulike typer data
  • bruke
    programmering til å innhente,
    analysere
    og
    presentere
    informasjon fra reelle datasett

Underveisvurdering

Standpunktvurdering