Engelsk programfag (ENG04‑02)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter engelsk 1

  • bruke egnede lese-, lytte-, tale- og skrivestrategier tilpasset situasjon og formål
  • bruke et rikt og presist ordforråd av generell og fagspesifikk art på en hensiktsmessig og situasjonstilpasset måte både muntlig og skriftlig
  • anvende kunnskaper om ord, setningsbygging, tekstbinding og språkbruk for å forbedre eget språk og egne tekster
  • produsere ulike muntlige og skriftlige situasjonstilpassede tekster med klart innhold og hensiktsmessig stil og struktur
  • anvende hensiktsmessige kilder på en kritisk og etterrettelig måte
  • lese og bruke ulike typer tekster på engelsk som utgangspunkt for egen språklæring og faglig refleksjon
  • bruke ulike fagspesifikke tekster på engelsk med tema fra andre fag, som utgangspunkt for egen språklæring og faglig refleksjon
  • analysere og tolke skjønnlitterære tekster på engelsk, inkludert selvvalgte tekster
  • reflektere over språklige varianter i noen engelskspråklige land
  • reflektere over innflytelsen til og bruken av det engelske språket i informasjons- og meningsutveksling globalt
  • vise forståelse, selvstendig refleksjon og kritisk tenking i analyse av noen aktuelle samfunnsdebatter i engelskspråklige land
  • utforske og presentere minst ett selvvalgt emne knyttet til språk, kultur, samfunn eller vitenskap ved kritisk bruk av engelskspråklige tekster og andre kilder

Underveisvurdering

Standpunktvurdering