Vg1 elektro og datateknologi (ELE01‑03)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter energi- og styresystemer

  • planlegge
    ,
    gjennomføre
    ,
    vurdere
    og
    dokumentere
    arbeidsoppgaver knyttet til energi- og styresystemer, individuelt og i samarbeid med andre og begrunne valgene som er gjort
  • programmere
    og sette i drift systemer for styring av dreieretning og motorturtall,
    forklare
    den prinsipielle virkemåten til motor og styresystem og
    drøfte
    effekttap
  • montere
    ,
    programmere
    og sette i drift behovsstyrte anlegg for lys, varme og ulike effektuttak og diskutere energisparing ved styresystemet som er valgt
  • bruke
    riktige håndverktøy og maskiner til å
    produsere
    deler deler i metall og andre materialer ut fra arbeidstegninger
  • montere
    og sette i drift et mindre anlegg for produksjon og lagring av fornybar energi der likeretter og vekselretter inngår, og
    gjøre rede for
    omforming av likespenning til vekselspenning
  • montere
    og sette i drift styringssystemer som bruker måling av bevegelse, trykk og temperatur som inngangsdata
  • montere
    et mindre fordelingsystem med tilhørende jordingssystem og
    beskrive
    den prinsipielle oppbygningen av TN-, IT- og TT-nett
  • velge
    egnet ledning, kabel og vern,
    beregne
    og
    vurdere
    spenningsfall og
    dokumentere
    beskyttelse mot overbelastning og elektrisk sjokk
  • identifisere
    komponentene i et luftbehandlings- og varmepumpesystem,
    gjøre rede for
    virkemåten til hovedkomponentene og
    utføre
    målinger av CO2 og temperatur
  • risikovurdere og
    utføre
    arbeidet i overensstemmelse med rutiner for elsikkerhet, maskinsikkerhet og helse, miljø og sikkerhet
  • utføre
    livreddende førstehjelp
  • bruke
    dokumentasjon og egnede instrumenter til å feilsøke på elektriske installasjoner
  • utføre
    arbeidet fagmessig i energi- og styresystemer i henhold til forskrifter, montasje- og installasjonsanvisninger og
    bruke
    egnede håndverktøy og maskiner
  • beregne
    strøm, spenning, resistans, impedans og effekt i like- og vekselstrømskretser og
    bruke
    egnede instrumenter for å
    utføre
    målinger og
    vurdere
    måleresultatet opp mot forventet resultat
  • gjøre rede for
    ulike former for produksjon, lagring og overføring av elektrisk energi og
    reflektere
    over og diskutere konsekvenser de ulike formene kan ha for klima og miljø
  • gjøre rede for
    og
    vurdere
    hvordan partene i arbeidslivet samarbeider for å
    utvikle
    et bedre arbeidsliv
  • anvende
    og behandle materiell og utstyr i energi- og styresystemer på en ansvarlig og bærekraftig måte i henhold til gjeldende internkontrollsystem

Underveisvurdering

Standpunktvurdering