Innføringstilbud til nyankomne minoritetsspråklige elever

Regelverk

Rettigheter til opplæring

Innføringstilbud

Innføringstilbud er omtalt i

Under går vi nærmere inn på bestemmelsene for innføringstilbud.

Mulighet til å gjøre avvik fra læreplanverket

Opplæring i norsk skole skal følge læreplanverket, inkludert læreplanene i fag og fag- og timefordelingen. I et innføringstilbud er det mulig å gjøre unntak fra dette, så lenge det er nødvendig for å ivareta elevens behov. Dette gjelder både kompetansemålene i læreplanene for fag og fag- og timefordelingen. Unntakene gjelder bare den aktuelle eleven, og kan bare gjøres hvis det er nødvendig for å ivareta elevens behov. Det er ikke begrensninger for hvor store unntakene kan være, og skolen vil derfor måtte avgjøre dette for hver enkelt elev. 

Det er frivillig å gå i et innføringstilbud

Selv om en elev får tilbud fra kommunen eller fylkeskommunen om et innføringstilbud, kan eleven og elevens foresatte takke nei til tilbudet, og si ja til et ordinært opplæringstilbud. Også elever som velger et ordinært opplæringstilbud har rett til særskilt språkopplæring hvis eleven ikke har tilstrekkelige norskferdigheter til å følge den ordinære opplæringen.

Det er viktig at kommunene og fylkeskommunene gir nyankomne barn eller unge og deres foresatte god informasjon om muligheten til å velge mellom et innføringstilbud og et ordinært tilbud. De må også informere om mulige konsekvenser ved å velge det ene tilbudet fremfor det andre.

Rett til særskilt språkopplæring

En elev som ikke kan norsk, eller som har svake norskferdigheter, har rett på særskilt språkopplæring. Dette gjelder uavhengig av om eleven får opplæring i et innføringstilbud eller ikke.

Særskilt språkopplæring er en samlebetegnelse på særskilt norskopplæring, morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring. Særskilt norskopplæring innebærer forsterket opplæring i norsk. Morsmålsopplæring er opplæring i morsmålet, mens tospråklig fagopplæring betyr at eleven får opplæring i ett eller flere fag på to språk. Retten til særskilt språkopplæring krever et enkeltvedtak.

Elever har rett til særskilt norskopplæring hvis de har et annet morsmål enn norsk eller samisk, og de ikke har tilstrekkelige norskferdigheter til å følge ordinær opplæring. Elevene har rett til særskilt norskopplæring frem til de har tilstrekkelige ferdigheter i norsk til å følge den ordinære opplæringen.

Om nødvendig har elevene også rett til morsmålsopplæring og/eller tospråklig fagopplæring. Nyankomne og andre minoritetsspråklige elever kan i en overgangsperiode ha rett til dette, hvis norskferdighetene ikke er gode nok til at de kan følge opplæring gitt på norsk. Morsmålsopplæringen kan legges til en annen skole enn den eleven til vanlig går på.

Hvis kommunen eller fylkeskommune ikke kan skaffe egnet undervisningspersonale som kan gi morsmålsopplæring og/eller tospråklig fagopplæring, skal kommunen eller fylkeskommunen så langt som mulig legge til rette for annen opplæring tilpasset forutsetningene til elevene. Innenfor gitte rammer er det opp til den enkelte kommune eller fylkeskommune å bestemme hvordan de vil tilby særskilt språkopplæring.

Kartlegging av elevenes norskferdigheter

Kommunen og fylkeskommunen har plikt til å kartlegge elevenes ferdigheter i norsk før de fatter vedtak om særskilt språkopplæring og eventuelt opplæring i et innføringstilbud.

Kommunen eller fylkeskommunen skal også kartlegge underveis i opplæringen for elever som får særskilt språkopplæring, også for elever i et innføringstilbud. Underveiskartlegging er et grunnlag for å vurdere om elevene har tilstrekkelig ferdigheter i norsk til å følge den ordinære opplæringen.  

Varighet

Opplæring i et særskilt opplæringstilbud for nyankomne kan vare i inntil to år, hvis det anses som det beste for eleven.

  • Et vedtak om opplæring i innføringstilbud kan fattes for ett år av gangen.
  • Ny kartlegging av elevens norskferdigheter må gjøres i forkant av hvert vedtak og underveis.
  • Når det ikke lenger er til elevens beste å motta opplæring i et innføringstilbud, skal eleven motta ordinær opplæring, selv om eleven har gått i en innføringsklasse/innføringsskole i mindre enn ett år.

Av hensyn til integrering er det viktig å få denne elevgruppen så raskt som mulig inn i ordinær skole og ordinær klasse. Innføringstilbudet skal bare være et overgangstilbud, der målet er å lære eleven norsk så raskt som mulig.

Enkeltvedtak om særskilt språkopplæring og innføringstilbud

På bakgrunn av kartleggingen skal kommunen eller fylkeskommunen fatte et enkeltvedtak, i samsvar med reglene i forvaltningsloven.

Fritak fra kravene til vurdering

Alle elever har rett til underveisvurderinger og sluttvurderinger. Minoritetsspråklige elever med vedtak om særskilt språkopplæring og innføringstilbud, kan i visse tilfeller få fritak fra vurdering med karakter dersom elever eller foresatte ber om det.

Rett til spesialundervisning

Elever som ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen, har rett til spesialundervisning. Dette gjelder også elever som får opplæring i et innføringstilbud. Vurderingen av at eleven ikke får tilfredsstillende utbytte av opplæringen er individuell. Det er behovet for spesialundervisning, ikke årsaken til behovet, som er vurderingstemaet.

Når kommunen eller fylkeskommunen tar stilling til elevens rett til spesialundervisning, er dette et enkeltvedtak. Eleven eller de foresatte kan klage til statsforvalteren. Før det fattes enkeltvedtak om spesialundervisning, skal det foreligge en sakkyndig vurdering. Det er PP-tjenesten som er sakkyndig instans. Hvis kommunens eller fylkeskommunens enkeltvedtak avviker fra den sakkyndige vurderingen, er det krav til utfyllende begrunnelse. (Opplæringsloven kap. 5)