Programområde for romteknologi - Læreplan i felles programfag Vg3 (ROM3-01)

Romteknologi og satellitteknikk

Romteknologi og satellitteknikk

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke nettbaserte læringsressurser og simuleringsprogrammer
  • henvise til gjeldende standarder for romteknologi
  • beregne satellittbaner
  • beskrive ulike romtransportsystemer
  • gjøre rede for satellitters rommiljø og krefter og påvirkninger som de utsettes for under oppskyting
  • forklare ulike typer energiforsyning, retningskontroll og temperaturkontroll på plattformer i rommet
  • forklare bruk av radiolink for telekommando, fjernmåling, målfølging og kontroll
  • beskrive ulike oppdrag og nyttelaster en satellitt kan ha
  • beskrive strategi for oppdeling av bakke- og romsegment
  • forklare kommunikasjonssatellitters formidling av ulike typer informasjon mellom to eller flere steder på jorden
  • beskrive prinsippene for satellittnavigasjon, bruk av GPS og satellittelefon
  • gjøre rede for programmer for den tekniske og vitenskapelige utforskningen av verdensrommet
  • bruke etablerte romteknologisentre for læring om romteknologi og bruke engelsk som kommunikasjonsspråk
  • bruke radiokommunikasjonsutstyr for satellittkommunikasjon på tillatte frekvensbånd og bruke engelsk som kommunikasjonsspråk
  • gjøre rede for prosjekter for studier av vektløshet
  • utføre forsøk med solcellepaneler
  • planlegge, konstruere, dokumentere og teste ut en satellittmodell
  • utføre kontrollerte romrelaterte forsøk med laserteknologi
  • utføre forsøk med treningssatellitt for kontakt med kontrollstasjon, antennestyring og kontroll av status for spenninger, strømmer og temperatur
  • utføre forsøk med varmesøkende og infrarødt kamera og redegjøre for den prinsipielle virkemåten
  • gjøre rede for norsk romforskning og industri, utvikling og deltakelse i internasjonale prosjekter
  • gjøre rede for spin-off-effekter av romteknologisk forskning og utvikling
  • utføre arbeid etter gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet

Side 8 Av 12

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!